Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Progression (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 1.8 T.Spark 16V Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 227.850 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
- 229.500 km
Min of meer per ongeluk heb ik recent een Alfa 156 Sportwagon gekocht met een 1.8 Twin-spark motor.
Ik had op korte termijn een auto nodig om een tijdje te overbruggen. Op zoeksites een paar criteria ingegeven en deze 156 sprong er uit door de nette staat van onderhoud. Laat ik even duidelijk maken dat ik geen Alfist ben en dat de aankoop gepaard ging met de nodige scepsis (die reputatie he). Ik heb tot nu toe niks anders dan Japanners gereden en nog nooit iets aan een auto gehad. De 156 mag de komende tijd gaan bewijzen of zijn matige reputatie terecht of onterecht is...
Inmiddels heb ik circa 2000km met de Sportwagon gereden. Nog te weinig om echt iets over de betrouwbaarheid te zeggen, maar wel voldoende om een goed beeld van de verdere eigenschappen te geven.
Exterieur:
Behoeft waarschijnlijk weinig uitleg. Algemeen wordt de 156 SW gezien als een van de fraaiste station's ooit en ik kan het daar eigenlijk alleen maar mee eens zijn. Het uiterlijk roept dan ook eigenlijk alleen maar positieve reacties op. Tevens is het ontwerp, hoewel in de basis 18 jaar oud, best nog fris.
Interieur
Mijn auto is er een van na de eerste facelift. Deze heeft een opgewaardeerd interieur, maar is qua uiterlijk vrijwel hetzelfde als de eerste serie (enkel stootstrips en spiegels meegespoten, waar deze bij de pre-facelift zwart zijn). Het interieur is ronduit prachtig vorm gegeven. Deurpanelen met leer-inzet, twee ronde klokken achter het stuur, 3 kleinere meters in het midden van het dashboard. De stoelen zitten echt heerlijk en zijn voldoende verstelbaar, het stuur ligt lekker in de hand. De ergonomie is prima voor elkaar. Niet altijd een sterk punt van italiaanse auto's, maar bij de 156 zit alles op logische en bereikbare plekken en werkt intuitief.
Rijgedrag
Het rijgedrag is natuurlijk een van de redenen om een Alfa Romeo te kopen. Dat is dan ook echt meer dan prima voor elkaar. De auto stuurt precies, direct en met veel gevoel. De demping is comfortable genoeg, maar nooit week. De auto ligt echt mooi op de weg. Enige puntje van kritiek is dat de auto rechtuit een tikkeltje nerveus is. Of dit door de onderstelconstructie of de directe besturing komt weet ik niet. Het is echter zeker geen deal-breaker, hooguit iets om aan te wennen en het doet weinig af aan de verder heerlijke rij-eigenschappen.
Motor/bak
De 1.8 twin spark motor is een fijn blokje. Met 140pk zeker niet razend snel, maar je komt ook nooit te kort. De motor pakt mooi op vanaf lage toeren, hangt fijn aan het gas, trekt vloeiend en gretig door en klinkt daarbij ook nog eens lekker. De auto is mooi gedempt en best wel stil. De koppeling laat zich prettig en duidelijk bedienen. De bak schakelt strak en precies, maar wel een tikkeltje hakerig. Evengoed is ook dit geen echt probleem. Dat laatste kan ook mijn beleving zijn. Vorige auto's waren een Honda en een Lexus IS200, wat beide extreem soepel schakelende auto's zijn.
Praktisch
De 156 Sportwagon is niet de ruimste auto in zijn klasse. Voorin is meer dan voldoende ruimte, op de achterbank is het allemaal wat krapper. De kofferruimte is niet heel groot, maar wel netjes gevormd. De 156 is qua ruimte vergelijkbaar met de "premium"auto's in het segment, zoals een BMW E46 of Lexus IS200. Zoek je de ruimste in zijn klasse, zoek dan vooral verder en koop een Avensis of Vectra. Voor mij is dit geen belemmering. Voor hoe ik de auto gebruik (voornamelijk alleen, weinig spul om mee te slepen) is hij meer dan ruim genoeg en voldoende praktisch.
Puntje van kritiek is de rolhoes in de bagageruimte. Doordat het achterste deel iets afloopt moet je de hoes altijd oprollen om iets in de kofferbak te leggen. Bij het uitrollen blijven de pinnetjes dan nog wel eens haken in de handvaten van de bakjes in de kofferrtuimte. Wel zit er standaard ook een mooi netje in de rolhoes om de kofferruimte tot aan het dak af te schermen. Positief is verder dat de achterklep ver in het dak doorloopt en daardoor hoog genoeg opent en beladen makkelijk maakt.
Kwaliteitsbeleving/Afwerking
Nog zo'n puntje waarop Italiaanse auto's geen al te beste naam hebben. Wat mij betreft is dit in ieder geval ten onrechte. Alles wat je aanraakt voelt gewoon mooi en degelijk aan. De auto is vrij van rammeltjes en kraakjes. De afwerking is zonder meer prima te noemen. Enige smetje hierop is een airbagdekseltje in het dashboard wat niet helemaal netjes past. De deuren sluiten met een mooi gedempt geluid en alles in het interieur is van mooi uitziende materialen gemaakt. Mijn auto heeft een behoorlijke km-stand en alles ziet nog steeds netjes en fris uit. Alle comfort voorzieningen werken ook gewoon naar behoren.
Kosten
Ik heb het al een paar keer genoemd: Italiaanse auto's en Alfa's in het bijzonder hebben geen smetteloze reputatie. Als occasionkoper is dit je grote voordeel. Je koopt een goed onderhouden en heerlijk rijdende auto, met alles wat je kunt wensen (cruisecontrol, dual zone airco, stuurbediening, boordcomputer, traction control etc.) voor heel weinig geld. Een vergelijkbare BMW 3 touring kost minimaal het dubbele. Door die bodemprijzen schrijf je ook vrijwel niks meer af. Tot nu toe is er trouwens nog niets geweest wat deze matige reputatie bevestigd. De betrouwbaarheid zal zich nog even moeten uitwijzen, maar niets wijst op een reden voor kopzorgen.
Het verbruik is zonder meer prima te noemen. De boordcomputer is iets te optimistisch (1:14), maar 1:13 zit er met mijn rijstijl aan de pomp in. Daar moet ik wel bij aantekenen dat ik een rustige rijder ben en dat ik veel provinciale wegen rijd.
Ook de MRB valt best mee. De 156 is best licht voor een d-segment station (1280 kilo).
Samenvatting
Tot nu toe is de 156 een auto die heel veel dingen heel erg goed doet. Zoek je een fijn sturende en goed uitziende auto voor weinig geld zoek dan niet verder. De betrouwbaarheid moet zich nog even bewijzen, maar na 225.000km voelt alles echt nog strak en fris aan en werkt alles zoals het hoort. De auto is niet super praktisch, maar daar staat een heel fraai interieur en exterieur tegenover. Ik rij, kortom, echt met heel veel plezier in deze auto! Dat is toch waar het om draait met een Alfa...
Eerste update: 238.000km
- 238.000 km
Tijd voor een kleine update.
Inmiddels rij ik ongeveer 4 maanden met de 156 Sportwagon. In die 4 maanden zijn er al behoorlijk wat kilometers onder de wielen van de Alfa door gegaan. Sinds de aanschaf zijn we inmiddels 10.000km verder.
Tot nu toe geen slecht woord over de betrouwbaarheid. Dit is natuurlijk altijd een "dingetje" bij een Alfa, maar tot op heden heeft de fraaie station nog niets aan glans verloren. De 156 doet gewoon alles wat hij moet doen, zonder gemekker, zonder gezeur en zonder enig probleem. Wat dat betreft is het tot nu toe eigenlijk net een Japanner, alleen dan mooier verpakt.
Afgelopen week is de technische staat ook bij de APK keuring goed bevonden. Geen opmerkingen, geen adviespunten. In één keer goedgekeurd! Mogen we dan inmiddels de slechte verhalen over de betrouwbaarheid van Alfa's naar het rijk der fabelen verwijzen? Ik wacht nog even met een definitief ordeel, maar het lijkt er ernstig op.
Wel heb ik inmiddels een aantal dingen vervangen. Deels omdat het nodig was, deels om de auto (nog wat) lekkerder te maken.
Laten we beginnen met de dingen die nodig waren:
-Stabilisator voor had een beetje speling. Deze is vervangen voor een nieuwe. Hierbij zijn ook meteen nieuwe stabi-eindjes geplaatst.
-Fuseekogel linksvoor boven had marginale speling. Om deze te vervangen moet de bovenste draagarm in zijn geheel vervangen worden. Dat klinkt serieus, maar het is een klusje van een half uurtje en de delen zijn goedkoop (5 tientjes per kant). Zodoende de rechter ook maar meteen vervangen.
Na vervanging hiervan stuurt de auto merkbaar strakker en is het onderstel vrij van geluidjes. De onderdeelprijzen vallen me tot nu toe enorm mee en de 156 is (tegen mijn verwachting in) best een prettige auto om aan te werken. Ondersteldelen met wat speling ga ik de auto niet aanrekenen. Dat kun je verwachten bij een auto van 13 jaar oud met bijna 2.5 ton op de klok.
Dan nog wat dingetjes die ik vervangen heb omdat ik het leuk vind / die de auto leuker of mooier maken:
-De Sportwagon is verlaagd door middel van een schroefset van AP Suspension (uit de fabriek van KW). Dit staat niet alleen mooi, maar stuurt ook erg lekker. Bewust voor een product uit de KW stal gekozen, omdat ik geen knetterharde set wou. Deze set voldoet wat dat betreft perfect en is wat stugger dan de (misschien iets te slappe) standaard veer/demper combi zonder oncomfortabel of stoterig/springerig te worden.
-De standaard 16 inch wielen zijn vervangen door een setje donkergrijze multispaak ATS velgen in 18 inch met 215/40/18 Hankook Ventus V12 Evo banden. Beide bevallen tot nu toe prima. De velgen staan wat mij betreft perfect en maken de look sportiever zonder schreeuwerig te zijn. De banden hebben een fijn weggedrag en een meer dan prima grip op zowel nat als droog.
-Het zwart lederen interieur is gewisseld voor een rood. Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het prachtig. Het zwart vond ik net wat te braaf bij het zilver. Dit is een tikkeltje gedurfder, maar wat mij betreft zeker nog stijlvol.
Ik zal met deze update ook wat nieuwe foto's toevoegen, zodat bovenstaande modificaties ook zichtbaar zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.