Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 2.5 V6 24V |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 245.200 km |
KM-stand laatst | 273.000 km |
Aankoop 156 2.5 v6
- 250.000 km
Eind vorig jaar een kleine schuiver gemaakt met de 164, wat alleen wat optische schade aan het achterscherm tot gevolg had. Helaas was alleen het mooie er wel vanaf en was het ook niet meer de moeite om het te herstellen. Ik had het geluk dat de buurman een goedkope auto zocht en hij had wel interesse om mijn verder goed rijdende 164 te kopen. Deal was rond en ik kon op zoek naar iets anders.
Na de roemruchte boxer 16v in de 33 en de twin spark motor in de 164, werd het toch ook eens tijd om de glorieuze v6 van Alfa eens te proberen. Na wat zoeken liepen we tegen de bijna ideale kandidaat aan, de cosmo blue verlaagde 156 2.5 v6 berlina. Prijs was goed, kilometerstand was wel hoog, maar de auto zat wel goed in het onderhoud. Draagarmen rondom prima, voor nieuwe koni's alleen de uitlijning was niet goed en er liep een voorrem licht aan door een kromme schijf.
Auto gelijk meegenomen, daarna nieuwe schijven en blokken gemonteerd, nieuwe bougies erin gedaan en de auto laten uitlijnen.
Nu inmiddels alweer 5000 kilometer gereden en wat een lekkere rijders auto is dit, heerlijke v6 met een fantastisch geluid, de middendemper was al verwijderd en er zit een Remus einddemper op. Niet helemaal mijn smaak, maar wel een super gaaf niet te luid geluid, dus blijft die lekker zitten.
De 'lexus'achtige achterlichten zijn ook niet helemaal mijn smaak, maar heb mij er nog niet genoeg aan geergerd om ze te vervangen voor de originele. Voor de rest hoef ik er niks aan te doen voorlopig, dus uitsluitend genieten maar!
update
- 273.000 km
Inmiddels de auto alweer 1,5 jaar in bezit en bijna 25.000 km erbij gezet.
Wat is er afgelopen jaar allemaal gebeurd? Nou eigenlijk maar bar weinig...
Ben er mee op vakantie geweest zonder enig probleem, ohja de airco werd niet koud meer op de peripherique in Parijs na 1,5 uur file-rijden bij 30 graden. Motortemperatuur liep ook aardig op, maar was nog niet kritiek. Was wel blij dat de file niet heel veel langer duurde :) Na de file ging alles weer terug naar normaal met toen ook weer een koude airco. Opvallend was wel, dat het brandstofverbruik zo'n 10% hoger lag in Frankrijk, wat vermoedelijk te maken heeft met methanol toevoeging in de brandstof.
Na de vakantie is de auto voor de APK geweest en toen zijn de remmen en remslangen achter vernieuwd, voor de rest niks spannends.
Afgelopen maart een beurt gedaan met olie, filters en een hydraulische hoofdkoppelingscilinder. Af en toe verdween het koppelingspedaal halverwege naar de bodem en moest je m weer omhoog bewegen om weer goed te kunnen ontkoppelen.
Komende APK verwacht ik ook niks bijzonders, wel beginnen de bovenste draagrmen licht van zich te horen. Die komen er dus wel aan, maarja dat is standaard na een jaar of 3-4.
Afgelopen april heb ik een heel mooi setje 17" Zender Siena's op de kop getikt en wat staan ze er mooi onder zeg, echt een plaatje! (vind ik zelf dan)
Conclusie:
Eigenlijk geen noenmenswaardigheden, dus ik ben tot nu toe uiterst tevreden over deze auto! Je zou verwachten dat het fijne rijden en de fantastische v6 zou gewennen na verloop van tijd, maar niks is minder waar. Het is keer op keer weer een genot om in te rijden en die VETTE SMILE komt keer op keer weer terug.
Het is treurig om vast te stellen dat er ooit een andere auto voor in de plaats gaat komen, die deze hoogstwaarschijnlijk nooit gaat overtreffen...
Tot die tijd dan maar genieten voor twee ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.