Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Zo’n 24 jaar geleden had ik mijn eerste Alfa, en met een onderbreking van een jaar Peugeot 405 (ook leasebak) puur teruggekomen vanwege prijs/pk’s en rijplezier.
Een heel rijtje vanaf type 75 tot en met deze selespeed zijn de revue gepasseerd en hebben zich altijd voorbeeldig gedragen. Wisselend in de lease en dan weer een ’eigen’ auto, maar toch altijd bovengemiddeld sportief bereden. Kenmerkend over die periode van zo’n 10 Alfa’s is toch wel dat de kwaliteitsverbetering heeft toegeslagen en alle negatieve geruchten zoals roest en olieverbruik mij onbekend zijn. Bedenk daarbij wel dat de auto altijd buiten staat en de maximale snelheid er tot zo’n 4 jaar geleden er dagelijks werd uitgehaald! Ja, ik erken dat de 75 wel een litertje op de 5000 nodig had, maar dat lukte mij toen met iedere andere auto ook.
Tegenwoordig rij ik niet harder dan zo’n 150 in Nederland en gaat er per 15000 een half litertje bij. Toch ben ik wel met mensen in aanraking gekomen die andere ervaringen hebben opgedaan maar mijn indruk van de berijder was dan vaak dat er geen enkele mechanische kennis aanwezig was en dat er in verleden cruciale fouten waren gemaakt zoals het bijna laten drooglopen van de motor.
Daarna was er inderdaad een bodem gelegd voor een (en alsmaar stijgend) olieverbruik.
Waat ik ook nog even kwijt moet is over dat schakelen: dat is werkelijk top onverslijtbaar en nog zuinig ook als je rustig rijdt. Vaak lees ik dat er klachten zijn over traag schakelen maar ik wed dat ze dan geen gas gegeven hebben. Boven de 5000 tpm gaat ie namelijk zo snel schakelen dat ik nog moet zien wie er in staat is om dat te verslaan En dan spreek ik maar niet over het terugschakelen met tussengas!
Hoe vaak is het mij niet overkomen dat de mede-sprinter in een andere auto naast me het met veel gekraak moest opgeven!! Je blijft lachen: ik zit dan nog steeds heel relaxed in de stoel met gewoon het gas op de grond: alles gaat dan vanzelf!
Je moet het gewoon meemaken, dan leer je het waarderen....
PROBLEMEN
Niet noemenswaardig: één maal het flexibele tussenstuk van de uitlaat en bij 2 ton een voorste draagarm (klinkt erger dan het is: 127 euri incl.montage)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.