Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed (2000)

autoreview

Alfa Romeo 156

Signalement

Uitvoering156 2.0 T.Spark 16V Selespeed
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zo’n 24 jaar geleden had ik mijn eerste Alfa, en met een onderbreking van een jaar Peugeot 405 (ook leasebak) puur teruggekomen vanwege prijs/pk’s en rijplezier.
Een heel rijtje vanaf type 75 tot en met deze selespeed zijn de revue gepasseerd en hebben zich altijd voorbeeldig gedragen. Wisselend in de lease en dan weer een ’eigen’ auto, maar toch altijd bovengemiddeld sportief bereden. Kenmerkend over die periode van zo’n 10 Alfa’s is toch wel dat de kwaliteitsverbetering heeft toegeslagen en alle negatieve geruchten zoals roest en olieverbruik mij onbekend zijn. Bedenk daarbij wel dat de auto altijd buiten staat en de maximale snelheid er tot zo’n 4 jaar geleden er dagelijks werd uitgehaald! Ja, ik erken dat de 75 wel een litertje op de 5000 nodig had, maar dat lukte mij toen met iedere andere auto ook.
Tegenwoordig rij ik niet harder dan zo’n 150 in Nederland en gaat er per 15000 een half litertje bij. Toch ben ik wel met mensen in aanraking gekomen die andere ervaringen hebben opgedaan maar mijn indruk van de berijder was dan vaak dat er geen enkele mechanische kennis aanwezig was en dat er in verleden cruciale fouten waren gemaakt zoals het bijna laten drooglopen van de motor.
Daarna was er inderdaad een bodem gelegd voor een (en alsmaar stijgend) olieverbruik.
Waat ik ook nog even kwijt moet is over dat schakelen: dat is werkelijk top onverslijtbaar en nog zuinig ook als je rustig rijdt. Vaak lees ik dat er klachten zijn over traag schakelen maar ik wed dat ze dan geen gas gegeven hebben. Boven de 5000 tpm gaat ie namelijk zo snel schakelen dat ik nog moet zien wie er in staat is om dat te verslaan En dan spreek ik maar niet over het terugschakelen met tussengas!
Hoe vaak is het mij niet overkomen dat de mede-sprinter in een andere auto naast me het met veel gekraak moest opgeven!! Je blijft lachen: ik zit dan nog steeds heel relaxed in de stoel met gewoon het gas op de grond: alles gaat dan vanzelf!
Je moet het gewoon meemaken, dan leer je het waarderen....

PROBLEMEN

Niet noemenswaardig: één maal het flexibele tussenstuk van de uitlaat en bij 2 ton een voorste draagarm (klinkt erger dan het is: 127 euri incl.montage)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.