Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 1.9 JTD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 270.000 km |
KM-stand laatst | 400.000 km |
Terugblik op mijn 156
- 400.000 km
Inmiddels al weer een aantal jaren geleden dat ik de 156 ingeruild heb. Ingeruild inderdaad, bij 400000km nog. Voor de export richting Oost-Europa gegaan waar er iemand nog wel zin in had.
Dit was mijn eerste Alfa Romeo. Jaren ervoor ooit weleens staan twijfelen om een 145TD te kopen maar uiteindelijk niet gedaan. Door een Alfa rijdende vriend en de positieve ervaringen met de FIAT uiteindelijk toch enthousiast geworden indertijd.
De FIAT hoefde op zich niet weg ondanks de km stand van 360.000km. Er zat wel wat werk aan te komen maar niet extreem duur. Totdat ik ontdekte hoe betaalbaar een 156 inmiddels was geworden. En die hadden een veel zuinigere en fijnere JTD; indertijd 's werelds eerste personenauto met een common-rail wat nu de standaard is. Dus toch maar op zoek.
Uiteindelijk in Limburg een 1999 156 bekeken met de 1.9JTD en 270.000km op de klok. Erg nette auto met Sportpakket in Alfa rosso. Zeker toen we er achter kwamen dat de auto net binnen was en nog niet gepoetst bleek dat het echt netjes was. Technisch zag het er ook goed uit en ik heb toen met wat onderhandelen de auto zonder garantie gekocht. Dat ging ook echt goed, een aantal maanden later bij de APK wel de onderste draagarmen laten vervangen maar dat kost ook niet gek veel (wel lastig om zelf te doen).
En zo reden we wat af. Veel kilometers maken, steeds vaker ook naar het buitenland. Als je het over de tijd dat we de auto hadden bekeek wat er vervangen moest worden was het wel wat duur. Maar per kilometer was het meer normaal. Wat werd er dan vervangen?
-Stuurbekrachtiging leiding
-Onderste en bovenste draagarmen van de vooras
-nog een keer een onderste draagarm nadat het fuseekogelrubber gescheurd was door een tak of iets dergelijks
-een aandrijfas hoes
-een rubber van de achteras dwarsstang
-klein laswerk aan de bodemplaat (156 constructie fout; afwatering van de airco veroorzaakt dit)
-doffe koplampen vervangen
-bij 380000km bestuurders en bijrijdersstoel omgewisseld vanwege wat doorgezakte zitting
-krukaspoelie rubberen demper
-1x zelf de distributie riem vervangen
Ik heb weleens minder werk gehad aan een auto maar ook weleens meer. Maar wel 1:20 rijden.
Het steeds vaker in het buitenland op slecht wegdek rijden zorgde er wel voor dat op een gegeven moment weer bijna alles van de wielophanging op begon te raken. Samen met nodig onderhoud qua remmen, banden en weer een distributie riem toen toch maar besloten de auto in te ruilen.
Ik mis hem soms wel maar gelukkig heb ik nog steeds wel een Alfa Romeo; een 164.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren