Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2000)

Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (2000)

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003

Ik kocht deze auto bij Falco in Purmerend. Ze stond net in de showroom en was al bijna weer verkocht toen ik haar toevallig zag staan. Na wat overleg met mijn eega toch de knoop doorgehakt en haar (tja, het is een Berlina, dus vrouwelijk) snel aangeschaft.

Tot op heden geen spijt van gehad.

De auto rijdt als een spreekwoordelijke trein, ligt gigantisch goed op de weg, remt als een blok en is ook nog eens pittig en sportief.
Qua verbruik valt het ook niet tegen, gemiddeld 1:11 met nogal veel korte stukken en stadsverkeer. Op de lange ritten is 1:14 goed mogelijk.

Qua onderhoud hebben we niet bezuinigd op de auto. Alles wat vervangen diende te worden is ook vervangen, draagarmen, fuseekogels, remschijven etc. etc. Dat heeft wel wat gekost, maar ja, ik rij dan ook wel een Alfa waar nu niets aan mankeert.

Waarschijnlijk rijden we ermee door tot ze uit elkaar valt, het is onze tweede auto maar wordt wel dagelijks gebruikt door mijn vrouw en ik wil er zelf ook nog wel eens mee sturen.

O ja, van de alom bekende kraakjes geen spoor in deze auto, behalve van het schitterende leer dan.... Ze leeft echt.
Wel een krekeltje rechtsvoor bij het dashboardkastje. Is het pompje van de automatische airco heb ik me laten vertellen. Alleen hoorbaar als de radio niet aanstaat en niet noemenswaardig genoeg om te laten verhelpen.

Distibutieriem vervangen bij aankoop (door dealer onder garantie)

Kortsluiting in toerenteller, verlichting bleef knipperen. Keurig onder garantie verholpen door mijn dealer.

Inbraak in Amsterdam Zuid Oost, portierslot en slot kofferbak laten vervangen (verzekeringswerk).

Bij 85.000km i.v.m. slaan en rammelen van de voortrein o.a. de draagarmen laten vervangen. Wat een merkbaar verschil met rijden !! Tevens nog wat rubbers etc. laten vervangen.
Jammer alleen dat ik er een rekening voor kreeg. € 1300,-armer in een keer.

Diverse lampjes kaduuk, zoals dashboardverlichting, kentekenplaatverlichting en koplampen. Zelf alles vervangen. Starten zonder verlichting scheelt nogal in koplampen heb ik gemerkt.
De eerste keer de komplamp door dealer laten doen na zelf ongeveer een half uur geklooid te hebben. Weet nu hoe het moet...