Alfa Romeo 156 1.6 T.Spark 16V (1999)

autoreview

Alfa Romeo 156

Signalement

Uitvoering156 1.6 T.Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Doorslaggevend voor de proefrit was destijds het design van zowel het exterieur als het interieur. Tijdens die proefrit bleek de auto zijn sportieve uitstraling te kunnen waarmaken. De 156 is een echte rijders auto. Het meest opvallend zijn de precieze en directe besturing die lekker veel informatie aan de bestuurder doorgeeft, de remmen en het weggedrag. De 1.6 Twin Spark motor komt bij lage toeren wat trekkracht tekort, maar eenmaal boven de 3500 toeren komt de gang er goed in. Je moet hem dus flink toeren laten maken als het echt snel moet. Gelukkig doet de motor dat graag en soms grijpt zelfs onbedoeld de toerenbegrenzer in. Samen met de directe bediening die veel feedback geeft en de probleemloze wegligging staat de Alfa garant voor veel rijplezier als de weg bochtig wordt.
Daarnaast is de auto bovenverwachting stil en comfortabel geveerd. Lange snelwegritten zijn geen probleem en dit maakt de 156 tot een prettige reisauto. In het moderne stadsverkeer met de vele drempels zou je soms echter wensen dat de voorkant wat stugger was afgeveerd, indien het te hard gaat wordt zit nu afgestraft met een harde smak op het plaveisel.
Qua afwerking is de Alfa in orde, alles zit strak op zijn plaats. Bij rijden over een kasseienweg wil er wel eens een rammeltje klinken, maar hinderlijk is het niet.
Op praktische punten schiet de Alfa wel wat tekort, wie mooi wil zijn moet pijn lijden is hier het motto. Verwacht hier geen ruimtewonder, vooral de hoofdruimte achterin en de bagageruimte hebben te lijden onder de mooie vormen. Een ander punt is het ontbreken van stootstrips op de flanken waardoor de auto gevoelig is voor kleine parkeerschades.

PROBLEMEN

Bij 12.000km begon de tweede versnelling te kraken, dit is bij de eerste beurt verholpen en daarna is het niet meer teruggekomen. Na 3 jaar heeft de accu het begeven, juist na de terugkeer van een 7000km lange tocht door Europa.
Na 125.000km is de waterpomp stuk gegaan, iets wat bij dit model vaker voor schijnt te komen. Bij ongeveer 145.000km (tijdens vakantie in Calabrië) heeft het startonderbreker syteem enkele malen gehaperd, waardoor de noodstartprocedure gevolgd moest worden. Dit probleem is echter ook even spontaan weer verdwenen als het is gekomen. Verder is een keer het knipperlicht relais vervangen en zijn 1 keer de lampjes die de knoppen van de verwarming van binnen uit verlichten vervangen, waarvoor je zo ongeveer het hele dashboard voor moet afbreken. Bij 180.000 kilometer brak de multiriem, precies op het moment dat ie, samen met de distributieriem, vervangen moest worden. Gelukkig bleef de distributieriem wél heel.
Toch lastig om zonder stuurbekrachtiging te rijden. Je moet dan zó hard aan het stuur trekken dat je bang wordt dat ie afbreekt...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.