Alfa Romeo 155 2.5 TD S (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 155 2.5 TD S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat ik de Alfa 155 2.5 TD niet meer heb maar het wel een geweldige ervaring vond deze auto te rijden, wil ik toch mijn bevindingen van deze auto in een review geven.
In 2001 heb ik de auto van mijn vader overgekocht die hij zelf 2 jaar gereden had en gekocht bij 110.000 km.
De auto heeft werkelijk een geweldig weggedrag net zoals de Alfa GTV 2.0 die ik tegenwoordig heb. Hij stuurt haarscherp door bochten, hij is lekker stug maar niet ’onprettig’ stug. De acceleratie van deze 2.5 TD is ook prima ondanks dat het een diesel was. Daar de auto getuned ’chip’ was had deze 150 pk wat hem tot een erg rappe auto maakt met een topsnelheid van 215 km/uur. Menig GTI, GSI of andere snelle auto heeft zich hierop verbeten.
De uitrusting van de Alfa is ook prima, de stoelen zitten goed en zijn in hoogte verstelbaar evenals het stuur, een climatecontrol is aanwezig wat zeker met warm weer erg fijn is. Verder zijn nog erg veel meters in het instrumentenpaneel aanwezig wat mooi is om te zien.
Kortweg, iemand die van een sportieve auto houd haalt zich koopt zich een fantastische auto aan deze Alfa, en ik zal hem dan ook zeker aanraden.
PROBLEMEN
Omdat in de 4 jaar dat ik en mijn vader de Alfa hebben gehad en samen 180.000 km hebben gereden, hebben we een goed beeld kunnen krijgen van de kwaliteit van de auto.
Opvallend was dat het interieur wat kraakt, dit is iets wat veel Italiaanse auto’s uit die tijd doen en misschien tegenwoordig ook nog, echter was het geen storend gekraak.
Bij aankoop bleek de luchtweger defect te zijn, deze is vervangen geworden waarna hier nooit meer problemen mee zijn geweest. Dit is echter een probleem waar ontzettend veel auto’s mee te maken hebben, een defecte luchtweger leidt tot schokken bij het acceleren of zelfs vermogenverlies.
De auto heeft uiteraard standaard onderhoud gehad zoals remmen, banden, olie, filters etc, dit zijn echter standaard dingen die nodig zijn op iedere auto. Een voordeel was dat de motor een distributieketting had waardoor hij iets minder onderhoud hieraan had wat ook weer in de onderhoudskosten scheelt omdat je geen spanrol en riem hoeft te kopen.
Bij ca. 200.000 km is de radiator vervangen omdat deze door steentjes dermate beschadigd was dat de koeling niet meer voldoende was met warm weer.
Bij ca. 250.000 zijn de twee draagarmen aan de voorzijde vervangen inclusief schokbrekers omdat deze versleten waren, dit is eigenlijk ook echt standaard onderhoud daar de meeste auto’s deze slijtage bij een dergelijke kilometerstand tegen komen.
Olieverbruik had de auto totaal niet, bij iedere 15.000 km dat de olie ververst is stond het olieniveau keurig op pijl, ik moet wel zeggen dat ik altijd volsynthetische olie in het blok heb gedaan.
Feitenlijk is er probleemloos gereden tot de teller op 290.000 stond. Op deze stand ontstond een probleem met 1 van de 4 cilinderkoppen die de auto heeft. Door een kleine scheur ontstond doorslag van koelwater de kop in. Achteraf bleek dat de VM diesel motoren zoals die in deze auto en vele andere auto’s ligt hier vrijwel altijd last van hebben bij deze toch al hoge kilometerstand. Het enige alternatief was een nieuwe cilinderkop te plaatsen, echter waren op de andere koppen ook beginnende scheuren geconstateerd dat daardoor eigenlijk de vier koppen vervangen moesten worden, deze repartie zou ca. 1800 euro zijn geweest. Daar de auto veel gelopen had is besloten om hem in te ruilen.
Ondanks echter de motorschade die pas bij een behoorlijke km stand op is getreden, kan gezegd worden dat het een zeer degelijke auto is geweest met behoorlijk weinig onderhoud als naar het aantal km’s wordt gekeken. Waarschijnlijk had ik met nieuwe cilinderkoppen nog enkele jaren kunnen rijden daar de auto verder in een prima toestand verkeerde, echter daar hij vrij duur was in de belasting heb ik in 2003 besloten een lichtere auto te kopen en de reparatie niet mee ruit te voeren, voor zever ik weet heeft de auto wel een nieuwe eigenaar gevonden die heden 2005 nog steeds met deze auto rondrijdt.
Een voordeel is overigens dat de auto galvanisch verzinkt is en daardoor eigenlijk geen roest kent. Uiteraard had de auto bij 290.000 kilometer wel de nodige steenslag aan de voorzijde echter roesten deed hij niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.