Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark 16V S (1996)

Puur Alfa-gevoel

Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark 16V S
De opvolger van de Alfa Romeo 155 mag dan voor zomer '97 op stapel staan - het huidige model ziet er nog steeds goed uit. Met zijn nieuwe 1,8-liter Twin Spark motor heeft hij bovendien verrassende kwaliteiten.

Fiat Auto heeft in de Italiaanse plaats Pratola Serra nog niet zo lang geleden een moderne motorenfabriek in gebruik genomen. Daar worden niet alleen de modulaire 1,8- en 2,0-liter motoren gebouwd voor auto's als de Coup‚ Fiat, barchetta en Bravo/Brava, maar ook de diesels en de nieuwe 1.6 en 1.8 Twin Spark-motoren voor de Alfa 155. Die volledig gerobotiseerde fabriek is trouwens zo ingericht, dat alle typen motoren in groepjes van acht stuks kunnen worden geproduceerd. Door die grote flexibiliteit kan natuurlijk veel effici‰nter worden ingespeeld op de vraag naar diverse motoren van de betreffende modellen. Dat dit een kostenbesparing tot gevolg heeft, komt al tot uitdrukking in het feit dat de huidige versies van de 155 net zo veel kosten als de uitvoeringen die zijn vervangen. Dat geldt dus voor de 1.6 16V, die in de plaats is gekomen van de 1.7 en ook voor de 1.8 16-kleps 155. Voor zo'n f 44.500 krijg je dus 8 kleppen meer. Daarnaast is de moderne motor voorzien van sequenti‰le brandstofinspuiting en een variabel inlaatsysteem.
Vergeleken met de 'oude' krachtbron is het maximum koppel van 165 Nm gelijk gebleven, maar het vermogen ligt 15 pk hoger en komt nu uit op 140 pk. Daarmee is de nieuwe Twin Spark motor niet alleen een vlotte sprinter, maar heeft hij bovendien een behoorlijke trekkracht. We konden de door Alfa opgegeven acceleratietijd van 0-100 km/h herhaaldelijk en zonder moeite met een volle seconde verbeteren: de 155 legt die sprint af in 9 tellen. De Twin Spark motor wordt daarbij geassisteerd door een versnellingsbak waarvan de verhoudingen duidelijk optimaal zijn, want tijdens de sprint-oefening blijft de naald van de toerenteller prachtig omhoog klimmen en vertoont niet de minste neiging om even te blijven steken, noch bij het aangrijpen van het rubber op het asfalt, noch bij het opschakelen. De 1.8 is er overigens wel op gesteld om op toeren te worden gehouden. Zowel bij de inhaalmanoeuvre van 80-120 km/h als op hogere snelheden gaat hij er net zo vlot vandoor.
En hoewel de 1.8 niet eens de meest potentie versie is - de tweeliter Twin Spark is er immers ook nog! - heb je met deze motor toch wel een echt Alfa-gevoel. Dat komt dan niet alleen door de sportieve karakter van de motor; ook het uitlaatgeluid heeft een suggestieve werking op de oren. Tijdens het accelereren laat de 155 immers goed horen dat hij met zijn aerobic oefening bezig is en op snelheid houdt hij zich evenmin stil. Dat laatste werkt wel wat vermoeiend tijdens langere ritten over de Duitse Autobahn. De oplossing? Niet een kruissnelheid aanhouden van 140 tot 150 km/h, maar gewoon het gaspedaal wat dieper intrappen. Dan lijkt 't wel of de motor samen met het windgeruis en bandengeluid in balans komt en klinkt de Alfa heel harmonieus.

Oneffenheden
Een hoog tempo kan de 155 overigens makkelijk aan. De rechtuit-stabiliteit van onze testauto was weliswaar niet zoals het hoort, maar op onverwachte stuurreachties reageert hij onverstoorbaar en betrouwbaar, terwijl er op de wegligging bij hoge bochtsnelheden niets valt aan te merken. Bij controle na deze test bleek, dat ‚‚n van de Pirelli P700 banden (met een grof V-profiel) verkeerd om gemonteerd was en dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn van het zoekerige gedrag op de rechte weg, temeer omdat we bij vorige tests van de 155 niet op dit punt zijn gestuit.
Voor de rest is de Alfa 155 een oude bekende. Zijn uiterlijk is nog steeds niet verouderd. Aan het interieur kun je wel zien dat de styling wat gedateerd is. We moeten het in de huidige versie nog even doen met een slecht bereikbare radio en met hendeltjes aan het stuur voor praktisch alle bedieningsfuncties. Ook de plaats van de deurgrepen en bediening van de elektrische raampjes zal in een volgend model vast beter uitgekiend zijn. Voorlopig valt met deze kleine 'oneffenheden' best te leven. Zeker wanneer belangrijke zaken als een goede zit, een prettig gevormd stuurwiel en voldoende ruimte wel dik in orde zijn.
Voeg daarbij een versnellingsbak die vlot bedienbaar is, een goed aangrijpende koppeling en prima doseerbare remmen met hoge pedaaldruk, en in combinatie met de nieuwe 1.8 16-klepper heb je een ‚chte Alfa: een fijne auto met karakter.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 155 1.8 Twin Spark 16V S
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.171

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.747 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.443 mm / 1.730 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.234 kg
Laadvermogen 581 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 525 kg
Banden205/50VR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,0 s / 14,6 s