Alfa Romeo 155 2.0 Twin Spark 16V S (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 155 2.0 Twin Spark 16V S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
2.0 TS 16V. Eigenlijk een geweldige auto! De mijne ziet er uit als een tuinhuis (groen), maar met de 2 liter 16klepper brandt hij de meeste sedans gewoon van de weg af (1-100 onder de 9 sec). Dat is wat ik het leukste er aan vind: ingetogen maar snel. De 155 heeft zich ook een heel betrouwbare wagen getoond, maar ik let wel een beetje op het onderhoud. En ik rij met consideratie: motor netjes opwarmen e.d. De laatste generatie twinspark motoren zijn mooi qua techniek maar lijken kwetsbaarder dan de oude twinspark motoren (van voor 1995 die met distr.kettingen werken). Vervanging van distributie en balansasriem e.d. kostbare grap. Klein minpunt blijft het elektrische gedeelte: ventilator werkt alleen in hoogste stand e.d. Goeie stoelen, goeie ergonomie en prestaties, een eigenwijs model die meer macho is dan zijn opvolger plus een verbruik van 1 op 10,5 a 11... wat wil je nog meer?...
Ja, een goeie dealer. Volgende verhaal moet ik toch even kwijt. Naar de dealer geweest vanwege rammelend geluid bij de voorwielen. Had aangegeven dat er waarschijnlijk wat los zat. Na eerst gewoon genegeerd te zijn geweest aan de balie, uiteindelijk iemand gevonden die er naar zou gaan kijken. Na een kwartiertje waarbij natuurlijk de betaalde(!) tijd genomen is om te kijken wat er nog meer mis is met mijn 155, zeiden ze dat de bouten van het linkervoorwiel niet goed aangedraaid waren. Kosten: 38 euro!.. Vroeger was Alfa het merk van fanaten die een rammeltje op de koop toenamen, nu is de dealer elk geval een @#%+!:-( van jewelste!
Tip: de 155’s rijden eigenlijk met te kleine wielen en vaak (te) laag profiel banden. Da’s matig voor de wielophanging en het comfort. Doe er een maatje grotere band omheen en je bent het mannetje. De ultrasportieve en harde Pirelli Z-700’s 205/50 band vervangen voor een Pirelli Drago 205/55.
PROBLEMEN
2.0 TS 16V
- ventilator werkt alleen in hoogste stand
- olietemperatuur meter doet het niet
Al met al verdomde weinig problemen. En ze zijn vaak ’for grabs’ te krijgen. Maar ja, het model moet je wel aanspreken. Is april 2004 in andere handen overgegaan. Die eigenaar rijdt er nog altijd happy rondjes mee. Heeft mij nog bedankt.
1.7 TS 8V
Inmiddels ben ik weer terug in 155 regionen (na 2 1/2 jaar Saab tussenuitstapje). En wel met een 1.7. die eigenlijk de klassieke Alfa cil.inhoud heeft van 1750 cc. Mag dan in naam 35 pk minder hebben, maar de mooiere ’uitlaatsnork’, de goeie bakverhoudingen (die zullen bijdragen aan een lang leven: bij 100 km/u draait ie nog geen 3000 tpm) het directe reageren op het gaspedaal en het bij lage toeren voorhanden koppel vergoeden zeeeeer veel. Tel daarbij de winst van goedkoper onderhoud (distr.ketting) en een verbruik van tegen de 1 op 13 (op lange afstanden rond de 1 op 14!) en het feit dat in mijn specifieke geval ik een 155 met nog geen 72 K op de teller kocht, en je kunt begrijpen dat ik helemaal content ben. Daarbij donker groen (mooier dan het latere tundra verde) en ook iets verlaagd.
Vorige eigenaar had bumpers geheel in kleur mee laten spuiten. Oorspronkelijke stalen 185/60-14 wielen met plastic deksels vervangen voor kloeke barchetta wielen met 195/55-15 banden (maatje widebody dus) die de spatborden mooi vullen. Rolgordijntjes (van een Lancia Dedra, dus passend) plus Bose speakers op hoedenplank gemonteerd. O ja, ik vind de (oorspronkelijke) small body mooier dan de latere wide body, idem de stoelen met dat gedeeltelijke skai (robuuster ook). Daar zullen denk ik velen het niet mee eens zijn. Geen probleem tot nog toe gehad, alle electra werkt, en nauwelijks olieverbruik. Ik rij wel voornl. langere afstanden.
Driekwart jaar verder, en na een grote beurt + APK hoefde alleen het rechter voorwiellager vernieuwd te worden. Heb er door Webasto een schuifkanteldak in laten monteren. Lijkt onnodig vanwege de tegenvallende zomer. Over de (Alfa!)garage ben ik minder tevreden. Had een ’heetloper’ de dag nadat ik de 155 terugkreeg. De dader ligt zogezegd op het kerkhof, maar volgens mij is er een luchtbel ’in geslopen’ bij het aanvullen van de koelvloeistof. Ook kreeg ik de auto terug met vuile bestuurdersstoel; gevalletje van vuile overall zonder effe de moeite nemen van de stoel afdekken. Het bekende verhaal: Alfa’s deugen sinds jaren, maar een goede garage vinden lijkt een belangrijker opgave.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.