Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark 16V S (1997)

autoreview

Alfa Romeo 155 1.8 Twin Spark 16V S (1997)

Signalement

Uitvoering155 1.8 Twin Spark 16V S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf101.000 km
KM-stand laatst101.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4-persoons kart

  • 101.000 km

Mijn eerdere ervaring met een Alfa Romeo 155 was dusdanig (verrassend) goed, dat mijn volgende auto er ook één moest zijn. Echter, de leeftijd van de meeste 155's en de kleine aantallen die toendertijd zijn verkocht zorgen ervoor dat een goed exemplaar steeds moeilijker te vinden is. De mijne is van de eerste eigenaar geweest, altijd dealeronderhouden (alhoewel dat niets hoeft te zeggen, natuurlijk), en voor z'n leeftijd redelijk 'jong' (zie km-stand). Tijdens de proefrit kon ik m'n enthousiasme maar moeilijk drukken, zó strak voelde de auto. Op kleine typische 155-kwaaltjes na was de auto in topstaat. (kachelweerstand kapot waardoor de ventilatie alleen op standje '4' werkt, ruitenwissers matig). Zien was in dit geval dus meteen kopen.

Na thuiskomst heb ik niet lang gewacht met het vervangen van de distributieriem + toebehoren, hier wilde ik geen risico mee lopen. Ook heb ik nog regelmatig naar het oliepeil gekeken, hoewel dat niet nodig bleek te zijn: het olieverbruik ligt tot nu toe op 1 liter per 20.000 km! Hulde aan de eerste eigenaar dus, die waarschijnlijk de motor altijd de tijd heeft gegund warm te worden alvorens het volle vermogen te vragen. Dit laatste blijft trouwens een feest in deze auto's. Hoewel 140 pk tegenwoordig niet heel bijzonder meer is, was het voor een 1.8 toendertijd een mooie prestatie. Vergeleken met andere motoren uit die tijd is het verschil soms meer dan 40! pk. Het uitlaatgeluid tijdens optrekken werkt ook zeer 'opzwepend'. Op lange ritten over de snelweg kan het geluid echter vermoeiend werken, tenzij je bepaalde toerentallen opzoekt. (bij 4000 toeren is het blok opeens verrassend stil) Om echt kracht te leveren verlangt het blok trouwens hoge toerentallen. Het maximum koppel ligt bij 4000 toeren en onder de 3000 toeren is de motor duidelijk minder in z'n nopjes. De besturing is werkelijk uitmuntend! Het zgn. Quick-Rack stuurhuis levert mooie reacties op het stuurwiel. Lock-to-lock draait deze 2,2 keer rond! De wegligging heeft iets weg van een kart, overhellen doet de auto pas na lang en/of hard aandringen. Op hoge snelheid bochten ronden is dan ook een verslavende bezigheid, tot grote vreugde van de lokale bandenboer. Enkele nadelen van het rijden met een 4-persoons kart: de auto reageert enthousiast op spoorvorming, met name bij het optrekken is het verstandig beide handjes aan het stuur te houden. Ook de voorwielophanging heeft het zwaar te verduren, het rijden over dwarsrichels of (slechte) klinkerwegen voelt als het rijden op een onverharde weg met lekke banden. (bij wijze van spreken) Ik ben zelf van plan om iets hogere banden te monteren om iets meer demping terug te krijgen.

Als je een comfortabele kilometervreter zoekt, kun je beter in de Duitse hoek verder zoeken. 4 personen kunnen nog comfortabel zitten, maar het houdt niet over. Nederlandse benen kunnen maar beter niet achterin gaan zitten, of om de paar uur even gaan strekken. Hoewel de bestuurdersstoel je heerlijk 'omhelst' (kuipstoel-achtig) is deze auto niet gemaakt voor lange mensen. De inhoud van de kofferbak is echter gigantisch. Dit komt voornamelijk door de hoge 'kont' van de auto, wat fileparkeren ook een spannende bezigheid maakt, aangezien het zicht naar achteren zeer slecht is. Mensen die moeilijk 'op de spiegels' kunnen parkeren doen er ook niet verstandig aan een 155 te kopen.

Qua onderhoud zijn de kosten nauwelijks hoger dan die van de gemiddelde auto van deze leeftijd, MITS de auto altijd goed is onderhouden en niet is 'mishandeld'. (lees: niet/nooit warmgereden). Hoewel de meeste 155's standaard zijn uitgerust met een olietemperatuurmeter, heeft blijkbaar niet iedereen een idee wat men met die informatie moet. De 16-kleppers zijn trouwens uitmuntende 'warmteafvoerders', in koud weer komt de temperatuur van de koelvloeistof vaak niet boven de 70! graden. Andere punten van aandacht zijn: distributieriem, draagarmen, nokkenasversteller, waterpomp. Ook het oliepeil moet hoog worden gehouden, het blok houdt niet van half- of kwartvol. Ondanks het slechte imago van oude Alfa's is roest geen probleem bij deze auto's. Enige zwakke punten hierin zijn de achterste wielkasten.

Al met al ben ik dus zeer tevreden met de 155, het plan is om de auto op lange termijn te gaan schorsen en stallen en in topstaat te brengen. Er rijden inmiddels zo weinig 155's rond dat de mooie exemplaren gekoesterd worden door liefhebbers (zie ARTC155.NL). Het design spreekt mij persoonlijk erg aan, zelfs als de auto stilstaat straalt hij nog snelheid uit.

Voordelen: - Heerlijke motor
- Strakke wegligging
- Veel auto voor weinig geld

Nadelen : - Gevoelige techniek
- Rumoerig
- Beenruimte achterin

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.