Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark (1995)

autoreview

Alfa Romeo 155
Alfa Romeo 155Alfa Romeo 155Alfa Romeo 155Alfa Romeo 155Alfa Romeo 155Alfa Romeo 155Alfa Romeo 155Alfa Romeo 155Alfa Romeo 155 - interieurAlfa Romeo 155 - interieur

Signalement

Uitvoering155 1.7 Twin Spark
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf96.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen ik deze 155 in 2000 kocht, studeerde ik nog en mijn kennissenkring keken vol bewondering naar deze bolide, welke toch niet bepaald een ’studentenbak was!’

Dat ik er bijna 5 jaar later nog steeds tevreden in rond zou rijden, had ik niet gedacht. Hij biedt gewoon erg veel rijplezier.
De sterke punten van deze basisuitvoering zijn de fantastisch directe besturing en de motor, welke heerlijk aan het gas hangt en ruim voldoende trekkracht levert. De 1.7 pakt vanaf 1500 toeren in 3 al prima op, maar het lekkerst voelt hij zich zo rond 4500 rpm. Op de snelweg rij je dan 145 in z"n 5 en dan zijn er geen resonanties, wel bij 3800 rpm trouwens.
Ook de versnellingsbak is top, je kunt lekker stevig en precies schakelen en alleen de achteruit wil nog wel eens kraken..
Weggedrag: door de al eerder genoemde precieze besturing kun je deze auto goed plaatsen voor een scherpe bocht. Op droog is hij goed neutraal, bij regen zoekt hij naar mijn smaak wat te snel de buitenkant op. Kan ook aan de Dunlops liggen, welke bij regen ook weinig tractie bieden.

Minpunten heeft deze wagen natuurlijk ook. Het veercomfot op slechte wegen is dramatisch, of geheel afwezig, zo u wenst... Lange hobbels op de snelweg worden dan wel weer goed verwerkt. Verder veel windgeruis en de motor maakt bij 120 op de teller een vervelende resonatie. Ietsje sneller dan maar want dan verdwijnt de brom.
De remmen zijn verder niet al te bijterig. Behalve dan de handrem als het 5 graden vriest!

In tegenstelling tot wat de vakpers indertijd schreef, vind ik de zitpositie behoorlijk OK, als staan de pedalen wat te dichtbij voor lange mensen. De stoelen zijn verassend goed voor een Italiaan.
Mijn volgende auto gaat een 156 worden.

PROBLEMEN

Weinig. In 5 jaar tijd:

- weigerende ruitesproeier.
- defecte clignoteurhendel(!) . 200 gulden voor een nieuwe!
- defecte achterruitverwarming (kortsluiting)
- doorgeroeste handremkabel
- verlichting middenconsole kapot, bedrading nagekeken.
- voorste draagarmen bij 130.000 vervangen vanwege gekraak. (standaardreparatie bij zowat elke 155)
- onregelmatig werkende ruitewissers (ook 155-kwaal)

En gisteren viel spontaan de kap van een buitenspiegel eraf na bezoek aan de wasstraat...

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.