Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 155 1.7 Twin Spark |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 96.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik deze 155 in 2000 kocht, studeerde ik nog en mijn kennissenkring keken vol bewondering naar deze bolide, welke toch niet bepaald een ’studentenbak was!’
Dat ik er bijna 5 jaar later nog steeds tevreden in rond zou rijden, had ik niet gedacht. Hij biedt gewoon erg veel rijplezier.
De sterke punten van deze basisuitvoering zijn de fantastisch directe besturing en de motor, welke heerlijk aan het gas hangt en ruim voldoende trekkracht levert. De 1.7 pakt vanaf 1500 toeren in 3 al prima op, maar het lekkerst voelt hij zich zo rond 4500 rpm. Op de snelweg rij je dan 145 in z"n 5 en dan zijn er geen resonanties, wel bij 3800 rpm trouwens.
Ook de versnellingsbak is top, je kunt lekker stevig en precies schakelen en alleen de achteruit wil nog wel eens kraken..
Weggedrag: door de al eerder genoemde precieze besturing kun je deze auto goed plaatsen voor een scherpe bocht. Op droog is hij goed neutraal, bij regen zoekt hij naar mijn smaak wat te snel de buitenkant op. Kan ook aan de Dunlops liggen, welke bij regen ook weinig tractie bieden.
Minpunten heeft deze wagen natuurlijk ook. Het veercomfot op slechte wegen is dramatisch, of geheel afwezig, zo u wenst... Lange hobbels op de snelweg worden dan wel weer goed verwerkt. Verder veel windgeruis en de motor maakt bij 120 op de teller een vervelende resonatie. Ietsje sneller dan maar want dan verdwijnt de brom.
De remmen zijn verder niet al te bijterig. Behalve dan de handrem als het 5 graden vriest!
In tegenstelling tot wat de vakpers indertijd schreef, vind ik de zitpositie behoorlijk OK, als staan de pedalen wat te dichtbij voor lange mensen. De stoelen zijn verassend goed voor een Italiaan.
Mijn volgende auto gaat een 156 worden.
PROBLEMEN
Weinig. In 5 jaar tijd:
- weigerende ruitesproeier.
- defecte clignoteurhendel(!) . 200 gulden voor een nieuwe!
- defecte achterruitverwarming (kortsluiting)
- doorgeroeste handremkabel
- verlichting middenconsole kapot, bedrading nagekeken.
- voorste draagarmen bij 130.000 vervangen vanwege gekraak. (standaardreparatie bij zowat elke 155)
- onregelmatig werkende ruitewissers (ook 155-kwaal)
En gisteren viel spontaan de kap van een buitenspiegel eraf na bezoek aan de wasstraat...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren