Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2002)

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieur

Uitvoering147 1.9 JTD 115pk Distinctive
Bouwjaar2002

Sinds mei dit jaar (2005) rijd ik in deze Alfa 147. In mijn geval betreft het een leaseauto en dan nog wel 1 die ik van een ex-collega heb overgenomen. Om alvast een lang verhaal kort te maken: 1 en al ellende!

Waarschijnlijk is veel van de schade cq reparaties terug te halen aan onzorgvuldig gebruik door mijn ex-collega, maar de betrouwbaarheid van het merk Alfa heeft bij mij een grote deuk opgelopen.

In het afgelopen jaar is de auto al minimaal 8x terug geweest naar de garage. Elke keer voor minimaal 1,5 dag aan werk was er aan de auto. En meestal 2 weken na een reparatie, trad er weer een andere storing op. Electronisch kan het merk Alfa nog behoorlijk wat leren van de andere concurrenten. Gemiddeld 1x per 3 weken een nieuwe electronische storing die gemeldt werd door de boordcomputer, maar als sneeuw voor de zon ook weer verdwenen. Soms lijkt het wel alsof de electronica van de auto een eigen leven lijdt.

Uiterlijk en rij-eigenschappen zijn nog steeds goed te noemen... maar de super-wegligging en eigenschappen die ik in andere reviews lees, zijn bij mijn auto ver te zoeken.
Helaas heeft de auto voor mij het rijplezier, die ik had verwacht bij overname, echt helemaal verziekt. Half januari krijg ik mijn nieuwe auto (Ford Focus 1.6 TDCi Titanium wagon) en ik zit echt met smacht te wachten totdat ik achter het stuur kan plaatsnemen.

Helaas heb ik van de reparaties geen werkbonnen en ben ik geen automonteur, dus sommige dingen weet ik niet meer of heb ik misschien verkeerd begrepen, maar hier komen ze:
* 4 nieuwe banden
* stabilisatiestang vervangen
* fuseekogel vervangen
* autoradio kapot
* uitlijning (2x)
* kentekenplaatverlichting (elec storing)
* oliedruk (elec storing)
* abs (elec storing)
* asr (elec storing)
* autoportierweerstand
* ...

Buiten dit zijn er nog maar zat dingen die gewoon irritant zijn aan het model: rammeltjes, kraakjes, dingen die niet goed aansluiten of gewoon niet echt gebruikersvriendelijk zijn.

2,8