Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Business (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 100.500 km |
Aanschaf...
- 90.000 km
Tsja, zoals ik al zei heb ik in 2008 een Alfa 147 gekocht in de kleur blauw., die heb ik met 182.000 KM op de teller met pijn in het hart weggedaan na 8 jaar trouwe dienst.
Niet dat hij stuk was of problemen had, maar hij werd gewoon een dagje ouder.
In de plaats kwam ik deze prachtige jongere 147 tegen.
Deze mooie rode Alfa gekocht bij La Scuderia in Heerhugowaard. Stiekem was ik al een beetje aan het rondneuzen naar Alfa's. Deze stak in principe wel met kop en schouders boven de andere uit, wel een beetje boven het budget maar toch heb ik er achteraf zeker geen spijt van.
De 147 is standaard al vrij luxe maar deze had wel echt alles. ABS, ASR, ESP en Cruise control, electrische ramen, bediening op het stuurwiel en verstelbare buitenspiegels zijn standaard. Maar stoelverwarming, dual zone climate control, parkeersensoren achter, koplampsproeier (winterpakket) en zwart grigio leren bekleding op de stoelen, middenarmsteun en deurpanelen zit er ook in. Overal leer, Gaaf!
We waren er vrij snel uit, na het zien van de advertentie hadden we eigenlijk al besloten. Alle boekjes ingevuld, bonnen aanwezig, overal stickers en kaartjes onder de motorkap. Gewoon pico bello. Leuke toko trouwens, dat La Scuderia, bij binnenkomst zag ik al 2 Alfa 155's staan, mijn eerste auto en eentje die ik in mijn hart gesloten heb, helaas zijn ze haast niet meer te vinden. Maar, als je er eentje zoekt, dan kan La Scuderia je er bij helpen.
Goed, gekocht dus!
Verbeteringen tov oude 147
- 90.500 km
Andere veranderingen ten opzichte van de 'oude' 147 (2001 tot 2005) zijn natuurlijk de lampen aan de voorzijde en andere subtiele wijzigingen aan de voorkant, waaronder de grille. Het heeft meer weg van de 159 op bepaalde punten. Aan de zijkant zijn de knipperlichten van kleur en vorm veranderd en aan de achterkant lijkt de kont nog wat dikker dan hij al was. Ook de vorm van de achterlichten is anders. Gelukkig heeft deze 147 NIET die verschrikkelijk lelijk chrome horizontale stript op de kofferbak-klep. Nouja, ik vind het ten minste heel erg lelijk maar smaken verschillen natuurlijk. Daarnaast de 17" spaakvelgen van de GT zitten er op, ook een lust voor het oog. Al met al is de facelift van de 147 wel een van de meest opvallende geweest en wat mij betreft ook een van de mooiste.
Verder is een welkome verandering het toevoegen van 1,5 CM extra vering aan de voor en achterzijde van de schokdempers. Het resultaat is dat het een stuk comfortabeler rijdt zonder dat je te veel inlevert op sportiviteit. Ik ben er positief over, de auto voelt gewoon volwassener op alle fronten.
Ook het interieur hebben ze een paar belangrijke verbeteringen doorgevoerd, de tellerklok lijkt meer op die van de mito, maar dan iets subtielere randen om de tellerklokken, ik vind het mooier dan in de MiTo waar ik ook menig kilometers in heb gereden (is niet mijn eigen auto geweest echter...) De diepe klokken die in het oude type zat zijn dus weg, ik vond ze beiden erg mooi maar dit oogt weer wat moderner dus ik neig toe naar een verbeterpunt. Het uitschakelen van ASR (leuk een keer met sneeuw op de parkeerplaats van de Praxis als ze dicht zijn) zit nu naast het knopje voor het resetten van de dagteller in plaats van onder bij de handrem. Klein detail. De stoeler zijn breder dan de vorige, als gevolg heeft dit wel dat het iets minder aansluit op je heupen, het zit lekker hoor maar wel een klein beetje minder sportief. Wel zijn de stoelen echt ongelooflijk mooi met dat donkergrijze leer, zeer kwalitatif. De armsteun is iets breder dan in de oude, en dat is wel fijn als je medepassagier ook graag gebruikt maakt van de leuning. Tevens voelt deze steviger aan, de oude was ook afgebroken bij aanschaf in mijn oude 147. Bij de asbak zitten wat chrome afwerkingen evenals om de versnellingspook heen, ben daar neutraal over. De laatste en tevens de verbetering waar ik het meeste enthousiast over ben is het veranderen van de finish van het dashboard. Dit was vroeger een droog, ruw, mat zwart materiaal wat erg vlekgevoelig was, schoonmaken was bijna een onmogelijke opgaaf. Nu is het een soort kunstleer geworden, makkelijk schoon te maken en donkerder van kleur, het oogt echt verschrikkelijk mooi en voelt degelijk aan. Deze finish vind je verder ook op andere onderdelen in de auto, top! De 'verbetering' waar ik wat minder over te spreken ben is het stuurwiel. De leren bekleding is nu vervangen door een kunststof bekleding maar dit kan ook een ontbrekende optie zijn overigens. Ze hebben de knoppen op het stuurwiel ook aangepast, deze waren in de oude stijlgevoelig waardoor op sommige punten het rode licht door de knop heen scheen op de hoekjes. Nu liggen de knoppen dieper in het stuurwiel en voelen minder rubberig aan.
Of ze wijzigingen onder de motorkap doorgevoerd hebben weet ik niet maar hij klinkt wat stiller en volwassener. De achterdemper is vernieuwd, bij het oude model was de buitenste laag zeer roestgevoelig.
Al met al hebben ze best het een en ander verbeterd aan de 147, ik ben er over het algemeen erg positief over. Laat die kilometers maar komen!
Toevoeging 30-10-2016
Loopt allemaal gesmeerd nog.
Bezig met de inbouw van een 7 inch Android device.
Info daarover volgt als het klaar is...
Stadslichtje was stuk, dat hebben ze nu bijzonder makkelijk gemaakt om te vervangen evenals de normale H7 verlichting, wat een verademing.
Geen gedoe meer met clijes enzo, top!
Eerste 2000KM + Beurtje
- 92.000 km
De eerste 2000 kilometer zit er op.
Een ritje naar Luxemburg heen en weer was zeer comfortabel.
Verder voelt deze auto voor mij natuurlijk erg vertrouwd aan dus wil je meer weten over dit model zal de review van mijn vorige 147 nog grotendeels van toepassing zijn.
Bij bijzonderheden zal ik aanvullingen maken in deze review.
Ik heb de olie, oliefilter en luchtfilter vervangen, die stond op de planning. De carterplug zit niet meer aan de onder kant van de pan maar aan de achterzijde. Dit heeft als resultaat dat je veel gemakkelijker kracht kunt zetten om de plug los te halen, dit was nog wel eens een lastige hoek om in te werken bij de oude 147. Ook weer zo'n klein verbeterpuntje waar ik gewoon blij van wordt. Het olieverbruik is laag dus dat is mooi.
Het volgende onderhoud staat gepland in Mei 2017 waar de distributieset gedaan zal worden door La Scuderia.
APK/Onderhoud en inbouw Android Tablet
- 100.500 km
Knopje van de stoelverwarming is kapot gegaan in Januari 2017. Vervangingskosten waren inclusief arbeid 35 euro. Misschien niet eens noemenswaardig maar zet hem er toch even bij. Schijnt een vaker voorkomend issue te zijn die gelukkig makkelijk en snel op te lossen vatlt.
Welnu: de auto is deze week glansrijk door de APK heengekomen, geen opmerkingen op het APK formulier, mooi!
Daarnaast wat regulier onderhoud laten doen.
De Distributieriem is samen met de waterpomp vervangen, ook is er een Nokkenasversteller revisie gedaan.
Omdat dit bij TwinSpark motoren elke 3 jaar of 60.000KM gedaan moet worden verhoogd dit de gemiddelde onderhoudskosten wel.
Iets om in het achterhoofd te houden wanneer je er voor kiest om een Alfa TS aan te schaffen.
Maar goed, alles bij elkaar was ik voor onderdelen, arbeid en BTW 525 euro kwijt bij H&S in Almere, goeie toko trouwens!
Zelf originele NGK 100.000KM bougies aangeschaft en vervangen voor 75 euro op eBay in de UK. De originele zaten er nog in.
--- Inbouw Android Tablet --
Het heeft vrij weinig met de auto zelf te maken maar wellicht toch leuk om te melden :)
Inmiddels heb ik een Android tablet ingebouwd in plaats van de wat beperkte Radio/CD speler van Blaupunkt waar de auto standaard mee geleverd wordt.
Deze heeft geen USB aansluiting, geen Bluetooth, kortom, een tikje gedateerd.
Het inbouwen zelf heb ik laten doen uiteindelijk, dat was toch wat lastiger dan oorspronkelijk gedacht maar zeker te doen als je een beetje handig bent.
Het resultaat is nu een Android device waarmee ik toegang heb tot de volledige Google Play store.
Kortom: Google Maps, Flitsmeister, Buienradar, Candy Crush... je kunt het zo gek niet bedenken en je kunt het gewoon installeren, leuk!
Daarnaast heb ik een Bluetooth ODB2 verbonden op het apparaat waardoor je tijdens het rijden met de applicatie Torque je ECU gegevens uit kunt lezen, super nerdy!
Snelheid, inlaattemp, MAF waardes, toeren, koeltemp, positieve en negatieve G krachten, allerlei brandstofverbruiksgrafieken, het is echt te gek voor woorden wat je er allemaal mee kunt. Oh, en je kunt er ook foutmeldingen live mee uitlezen en resetten in geval van motorstoringen. Als je dat allemaal niet interessant vind dan is het alleen maar storend. Zelf vind ik het geweldig om een kijkje te nemen met allerlei instelbare klokjes, toeters en bellen in het motormanagement van je auto.
Op naar de 2 ton!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.