Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Blackline (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.6 T.Spark 16V Blackline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 57.000 km |
Alfa 147 Blackline II
- 9.300 km
Ruim een half jaar geleden heb ik mijn Alfa 146 1.4 TS ingeruild voor een Alfa 147. De 146 is altijd goed bevallen, maar na ruim 5,5 jaar en 170000 km wil je wel eens wat anders. Aangezien Alfa Romeo mijn favoriete automerk is en de 146 altijd een prima wagen was, is de keus wederom op een Alfa gevallen. Ik heb nog aan een nieuwe Fiat Grande Punto T-jet gedacht, maar deze 147 was een prachtig exemplaar die precies had wat ik zocht: redelijk zeldzame Blackline II uitvoering, weinig kilometers en nog een jaar fabrieksgarantie. Nadat ik een goede inruilprijs voor de 146 te horen kreeg, was er geen weg meer terug: deze 147 werd van mij!
Motorisch is het, naar hedendaagse maatstaven, niet echt iets bijzonders: een 1.6 16V met 105 pk, maar wel met TwinSpark techniek (twee bougies per cilinder). Bij lage toerentallen pakt de motor redelijk op en doortrekken tot 6000 tpm is geen probleem. De motor is duidelijk rustiger en maakt minder toeren dan de 1.4 uit de 146 (eigenlijk de voorganger van deze motor), die moest je echt boven de 4000 tpm houden en dan was je ook best snel. Doordat deze 1.6 TS rustiger is, heeft hij helaas wel wat aan karakter ingeboet. Qua prestaties is de Alfa geen hele snelle wagen, maar genoeg om lekker vlot mee te rijden, met een top van 185 en 0-100 in 11,3 sec heb je niets te klagen. Bovendien ben ik niet zo'n coureur, dus ik kan er prima mee leven. Gevoelsmatig was de 146 toch iets sneller trouwens. Het verbruik valt me tot nog toe wel wat tegen: ik houd het regelmatig bij en kom ongeveer uit op 1:11,5, met de 146 reed ik 's winters zo'n 1:13,5. Het hogere verbruik kan natuurlijk komen door de hogere cilinderinhoud, hogere gewicht, bredere banden en de aanwezigheid van airco. Nog maar even in de gaten houden dus.
Komen we meteen bij een ander pluspunt en dat is de uitrusting. Aangezien het een speciale uitvoering betreft, zit hij goed in zijn spullen. Aan de buitenkant is hij voorzien van prachtige 17 inch velgen, 1 cm verlaagd, mistlicht voor, uitlaatsierstuk, dakspoiler en natuurlijk het glanzende, zwarte dak. In combinatie met de agressief ogende neus van het tweede type 147 en de tijdloze lijnen, trek je soms best wat bekijks. Het uiterlijk heeft meer karakter en uitstraling dan de meeste concurrenten uit andere landen. Ook het interieur is fraai vormgegeven en lijkt zelfs na 9 jaar niet verouderd. Hij is onder andere voorzien van automatische airco met twee gescheiden zones, cruisecontrol, GTA-pedalen, middenarmsteun, radio met 6 speakers, verwarmde spiegels, ASR en gordijnairbags. Het enige dat ik mis is lederen bekleding, bediening voor audio op het stuur en mogelijkheid tot het afspelen van MP3's. Het laatste ervaar ik wel echt als een gemis. De Parrot zat erin van de vorige eigenaar en de remklauwen heb ik zelf onlangs rood gemaakt. Het ruimteaanbod is niet riant, vooral achterin, maar voor mij ruim voldoende.
Zoals we van Alfa gewend zijn, rijdt de auto bovengemiddeld goed. Je kunt er echt hard mee door de bocht, zodat de op- en afritten het leukste deel van de trip worden. De besturing werkt daar ook aan mee, daar zit lekker veel gevoel in en is erg direct. Opvallend vind het ik het comfort, hij stuitert echt niet over een slechte klinkerweg ofzo heen en dat was bij de 146 wel anders. Ik zeg opvallend, omdat hij dus voorzien is van grote velgen en iets is verlaagd.
Wat ik altijd wel een nadeel vind van deze Twinspark motoren, is de interval voor het vervangen van de distributieriem: elke 60000 km of drie jaar. Overigens blijken de bougies voor de 1.6 met 105 pk wel weer goedkoper te zijn dan voor de andere Twinsparks, maar bedragen heb ik uiteraard nog niet (bij andere TS'en: eens per 100000 km nieuwe à ruim 300 euro). Qua betrouwbaarheid verwacht ik geen rare dingen, bij de 146 ging dat ook allemaal wel goed. Verder zit de 147 gewoon degelijk in elkaar geschroefd. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die zonder aanwijsbare redenen negatiever denken over de betrouwbaarheid en degelijkheid van Alfa's. Opvallend genoeg meestal mensen die er zelf nooit één hebben gehad...
Zoals je ziet, heb ik in de 8 maand dat ik de auto heb, nog maar weinig kilometers gemaakt (nuchter beschouwd was een derdehands Punto, Corsa of zoiets momenteel ook voldoende geweest, maar je wilt wat als autoliefhebber), dus over het onderhoud en specifieke problemen kan ik weinig zeggen. Bij 7000 km ging er een stadslichtje stuk, maar van E 1,25 en vijf minuten werk lig je niet wakker.
Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden met de Alfa, en ik verwacht (en hoop) dat dat in de toekomst niet gaat veranderen. De bedoeling is om hier ook weer jaren me vooruit te kunnen. De plussen en minnen nog eens op een rij:
+ rijdt en stuurt lekker
+ mooi en tijdloos model, van binnen en van buiten
+ uitrusting
- geen MP3-speler
- verbruik valt wat tegen
- interval vervangen distributieriem
Alfa 147 Blackline II
- 16.500 km
Update bij 16500 km:
Wat betreft onderhoud is er niets bijzonders te melden, hij heeft afgelopen zomer een beurtje gehad en daar kwam niets bijzonders uit. Had ik ook niet verwacht bij deze kilometerstand. Verder heb ik wel wat updates uitgevoerd/laten uitvoeren. In het najaar is hij voorzien van een links-rechts Novitec uitlaat. Puur voor de sier, het is gelukkig niet zo'n ding dat veel herrie maakt. Ook zitten er nu Eibach veren en dempers onder, waardoor de auto ongeveer 3 cm lager ligt. Rijdt lekker en qua comfort valt het heel erg mee.
Tot slot heb ik ongeveer twee maand geleden andere velgen aangeschaft. De huidige waren al prachtig, maar deze GT-velgen vind ik echt super. Ze zijn nog weer een maatje groter en breder en ik vind het een mooi design. Ik heb maar even nieuwe foto's toegevoegd, waarop je de updates kunt zien.
update sept 2011
- 32.500 km
Hier even een korte update: qua onderhoud valt er niets bijzonders te melden, vorig jaar is de distributieriem vervangen en verder eens per jaar een beurtje. De verlaging is onder de auto vandaan, origineel rijdt hij toch prettiger en voelt degelijker aan. Helaas zijn er wel wat rammels overgebleven. Verder is er nu een USB interface gemonteerd als oplossing voor het ontbreken van de MP3 functie. Verder geen bijzonderheden en ik blijf dus lekker doorrijden in de Alfa.
Laatste update
- 57.000 km
Dit is de laatste update over de 147, want ik heb hem ingeruild voor een andere auto. Niet dat dat nodig was, maar ik wilde wel eens weer wat anders en had er voor gespaard. Na 5 jaar kan ik denk ik wel aardig inschatten wat de plus- en minpunten van de 147 zijn. Ten eerste wil ik zeggen dat er qua betrouwbaarheid niets bijzonders te melden valt. Dat mag je ik ook niet verwachten van een auto van 6 jaar oud met 57000 km vind ik. De draagarmen voor zijn net voor de verkoop nog vervangen, een zwak punt van deze auto.
De grootste plusputen van de 147 vind ik:
- Het rijden; de wegligging is erg goed zonder oncomfortabel te zijn, de besturing is prettig direct.
- de "looks"; een 147 ziet er van binnen en van buiten erg fraai uit, zeker in de Blackline uitvoering die ik had.
- imago; ik heb de auto ook gekocht, omdat ik Alfa een mooi merk vind met een mooie historie en het is wat anders dan de meeste mensen in rijden. Een groet van andere Alfa rijders krijg je regelmatig.
- uitrusting; komt ook door de luxe uitvoering die ik had, maar alles zat erop.
Minpunten:
- onderhoud; vooral het regelmatig vervangen van de distributieriem is een duur grapje bij de TS modellen.
- verbruik: gemiddeld 1:11,5 vind ik niet geweldig en ik heb een rustige rijstijl. 1:12 is haalbaar met veel binnenwegen en airco uit.
- rammels en kraakjes; er zaten veel kraakjes in carrosserie en onderstel. Vreemd genoeg zat de mijn 146 degelijker in elkaar...
- de ruimte op de achterbank houdt niet over voor dit formaat auto.
Al met al kan ik een 147 zeker aanbevelen. Let er alleen wel op dat je een netjes exemplaar koopt en let erop dat de auto goed onderhouden is, kijk daarbij vooral naar wanneer de distributieriem vervangen is. De TS motor is een hoogtoerige motor, het is belangrijk dat deze altijd netjes warmgereden wordt. Indien het geen nette auto is, is de kans dat dit niet gebeurd is. Laat hem dan staan, er is aanbod genoeg.
Voor degenen die benieuwd zijn wat er voor de 147 in de plaats is gekomen: sinds drie week staat er een splinternieuwe Giulietta voor de deur! Als ik daar een paar duizend kilometer mee gereden heb, volgt daar ook een verslag van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.