Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v SuperSport (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.4 T-Jet 16v SuperSport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 36.223 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
Wat een beest!
- 37.000 km
Na zo'n 110.000 km gereden te hebben in verschillende Punto's met de befaamde 1.3 dieselmotor, werd het tijd voor wat anders. Niet omdat er iets mis is met de Punto, maar vooral omdat ik lang niet meer genoeg rij voor diesel. De wegenbelasting werd in dit geval toch wat veel.
Maar wat moest er dan wel komen? Ik had de voorkeur voor een hothatch, iets waarmee ik snel van zijn plaats kom. Opties waren de Polo GTI, Clio RS en ik heb ook nog gekeken naar een BMW 118i.
Toevallig had mijn Fiat-dealer een prachtige Abarth in de showroom staan en ik was eigenlijk meteen verliefd. Dit onder andere om het feit dat het een zeldzame uitvoering is (voor zover een Abarth Punto al veelvoorkomend is), en de zeer opvallende grijze kleur ''Grigio Campovolo''. De Italiaanse schone kon ik niet laten staan en heft in mijn ogen veel meer uitstraling dan een Duitser of Clio.
Een week later stond hij voor de deur. Wat vooral opvalt is het redelijk harde onderstel en de zeer krachtige remmen. De stoelen zitten voor mij erg goed en bieden veel steun (iets wat ik bij de normale Punto stoelen miste). Verder is het interieur erg mooi afgewerkt met alcantara op de stoelen en donkere hemel, in combinatie met een mooi instrumentarium van Jaeger/MagnetiMarelli.
Dan de motor. Dit is een opgevoerde versie van de 163pk 1.4 multiair turbo uit de normale Punto waarbij het eea is aangepast. Deze levert nu dus 180pk en 270 nm. Wat vooral opvalt is de Garrett GT1446 turbolader die je heel duidelijk hoort bij zowel versnellen als schakelen (zgn afblazen van druk). Voorbijgangers kijken hier echt even voor om. 0 naar 100 gaat vlot genoeg in 7,5 seconden, maar het gaat vooral om de enorme dosis beleving die eromheen hangt. De top zou op ongeveer 225 moeten liggen, maar het snelste tot nu toe is 210 op de Autobahn. Ik heb het gevoel dat de 225 wel zou moeten lukken.
Dan de kosten. Verbruik is redelijk in toom te houden met 1 op 13 bij rustig gebruik, maar als je echt gaat rijden zoals het hoort haal je de 1 op 9 niet. Op de octaan 102 benzine die ik tank is dat geen goedkoop grapje, maar dat weet je vantevoren.
Nadelen van de auto zijn buiten de kosten de rijhoogte (20mm lager dan normale Abarth) en de zeer stoeprand gevoelige velgen. Ze zijn nog onbeschadigd maar het is goed opletten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.