Vijfmaal nul NCAP-sterren in India
Global NCAP kent geen genade
Dat het met de eisen voor veiligheidsvoorzieningen in auto's in opkomende markten anders is gesteld dan elders in de wereld, blijkt wederom. Global NCAP - de internationale tak van de NCAP - heeft in India een vijftaal auto's aan botsproeven ondervonden. Alle vijf gingen ze met nul sterren huiswaarts.
Het ging om de Renault Kwid, Suzuki Celerio, Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio en Hyundai Eon. De Celerio is hier ook op de markt, maar is hier wel voorzien van bepaalde veiligheidsmiddelen. Tijdens de Euro NCAP wist de Celerio namelijk drie sterren binnen te halen.
De Renault Kwid is volgens de Global NCAP zelfs in een aantal uitvoeringen getest. Zelfs een versie met bestuurdersairbag - iets dat veelal niet het geval is in de basisversies in landen als India - wist geen ster te scoren. Renault India heeft al aangegeven het model aan te passen.
De overige nul-sterren modellen zijn hier niet op de markt. De Hyundai Eon heeft ook niets met onze i10 te maken. In 2014 gaf de Global NCAP al aan geschokt te zijn over destijds verkregen erbarmelijke testresultaten. Vorig jaar gaf de organisatie aan af te willen van 0 sterren auto's. India is overigens niet het enige land waar dergelijke slecht scorende auto's op de markt zijn. Ook in Zuid-Amerika worden geregeld auto's getest die geen enkele ster weten te halen.