Nissan en Toyota: 'VS over hoogtepunt'
Aandacht verschuift naar grote SUV's
Toyota verwacht dit jaar in de VS 60.000 auto's minder te verkopen dan aanvankelijk gedacht werd. Nissan onthoudt zich nog van dit soort concrete uitspraken, al is wel duidelijk dat ook dit merk inmiddels de verwachtingen wat naar beneden heeft bijgesteld. Volgens Toyota is vooral de grote vraag naar SUV's, cross-overs en pick-ups oorzaak van de tegenvallende prognoses. Natuurlijk bieden ook de Japanners dit soort auto's aan, maar traditioneel zijn het de Amerikaanse concerns die het sterkst zijn in de hogere regionen van de markt. Maandag werd bijvoorbeeld nog duidelijk dat de opper-SUV's van General Motors momenteel uitzonderlijk succesvol zijn. Een merk als Toyota blinkt juist uit op het gebied van zuinige compacte modellen en hybrides, auto's waar dankzij de nog altijd lage brandstofprijzen minder vraag naar is dan voorheen.
De Verenigde Staten zijn voor zowel Nissan als Toyota de belangrijkste exportmarkt. Niet minder dan 1,3 miljoen personenauto's werden er in de eerste negen maanden van dit jaar naar Noord-Amerika verscheept, vertelt Automotive News. Europa is goed voor ongeveer de helft daarvan, Azië (buiten Japan zelf) neemt een kwart van dat aantal af.