Gereden: Renault Trafic

Renault Trafic
Renault TraficRenault TraficRenault TraficRenault TraficRenault TraficRenault TraficRenault TraficRenault TraficRenault Trafic
De nieuwe Renault Trafic maakt, samen met de identieke Opel Vivaro, veel indruk als het gaat om rijeigenschappen, raffinement en comfort voor bestelauto's. De grote stappen die Ford eerder op dit gebied heeft gezet met de Transit Custom, worden door de Trafic minstens geëvenaard, zo niet overtroffen.

Lichtvoetig is de term die tijdens het rijden met de Renault steeds weer komt bovendrijven. Het zit 'm in de lichte en precieze besturing en de trefzekere manier waarop deze middenklasse bestelauto zich door bochten laat sturen - je zou er haast sportieve aspiraties van krijgen. De krachtige motor spoort nadrukkelijk aan om haast te maken, zolang tenminste de ECO-knop niet wordt ingedrukt die het motormanagement in de zuinig-aan-modus zet.

De testauto was een ENERGY dCi 120 Twin Turbo met 320 Nm vanaf 1.500 toeren, een prachtige waarde voor een 1.6 blok dat reeds een riante hoeveelheid trekkracht vanaf zeer lage toerentallen levert - een directe verdienste van de dubbele turbo. Het testverbruik kwam uit op gemiddeld 8,0 l/100 km. Een nette waarde, die niettemin scherp afsteekt tegen de 6,0 liter die Renault in de folder zet.

Het comfort is van grote klasse. De motor is een zwijgzaam type; op de snelweg voert windgeruis de (niet hinderlijke) boventoon. Verder is het veercomfort uitstekend. Wij reden de auto zoals gewoonlijk leeg en zelfs dan is er geen sprake van onrustig gedrag van de onbelaste achteras. Het enige waar de Renault niet van houdt zijn korte richels overdwars, die zowel voor als achter met een felle tik in stuur en stoel doorkomen.

Het interieur is fraai vormgegeven en volgt de stijl van Renault's (niet Opel's!) personenauto's. De ontwerpers hebben goed nagedacht over praktische zaken, waardoor de Trafic echt vol handigheidjes zit. Wie een bagagebak aan het plafond gewend is grijpt in de Fransman mis, verder is er volop ruimte voor alle mogelijke spullen. Toppunt is de leuning van de middelste stoel, die in neergeklapte gedaante een opbergvak voor een laptop prijsgeeft, alsmede een rechtop te plaatsen clipboard. In ergonomisch opzicht zijn er wel enkele tegenvallers; de eerste is de ongemakkelijke instap (zowel met als zonder gebruik van de traptrede), de tweede is de ontbrekende kantelmogelijkheid van de bestuurdersstoel waarvan de zitting te vlak staat. De hier eerder bejubelde Wide View dodehoekspiegel kwam in de praktijk toch niet zo best uit de verf, omdat je er steeds de zonneklep voor omlaag moet doen en ook omdat het geboden beeld wat troebel is. De laadruimte is precies als die van de vorige Trafic en Vivaro, zodat eigenaars met al hun spullen gemakkelijk van het oude model kunnen overstappen in het nieuwe. De laadlengte is 11 cm toegenomen zodat er drie Europallets achterin passen en er is een slimme klep in de tussenwand waarmee je de ruimte onder de bestuurdersstoel kunt benutten voor voorwerpen tot 375 cm. De Renault Trafic dCi 120 TT kost vanaf € 22.150,-; de vanafprijs (90 dCi Générique) is € 16.990,-.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.