Ford: 'Van negen naar vijf platforms'
One Ford evolueert
Onder leiding van Ford-CEO Alan Mulally presenteerde Ford in 2007 zijn One Ford-strategie, waarbij Ford het gebruik van het aantal platforms binnen het bedrijf heftig zou terugschroeven. In het kader van kostenbesparing zou Ford wereldwijd minder verschillende modellen willen verkopen, iets wat het aantal ingezette platforms terugbracht van 27 naar zo'n negen. Het merk laat nu weten dat ook negen platforms te veel zijn.
Ford zegt het aantal platforms dat het gebruikt de komende jaren terug te schroeven naar vijf stuks. Deze modulaire platforms zouden alle modellen van Ford moeten kunnen huisvesten. Er zou één platform komen voor achter- en vierwielaangedreven modellen met een ladderchassis (denk aan pick-ups), één voor voor- en vierwielaangedreven auto's met een zelfdragend chassis, één voor bedrijfsauto's, één voor achterwielaangedreven auto's met een zelfdragend chassis en één voor volledig elektrische modellen. Ford hoopt met vijf platforms efficiënter te kunnen werken.
Eerder werd al bekend dat Ford zijn Noord-Amerikaanse modellenaanbod heftig zou omgooien. Reguliere sedans verdwijnen en de Mustang en de Focus Active zouden er naast SUV's de enige personenauto's worden.