Facelift Friday: Volvo S60/V60
Excentriek of ingetogen
Het is alweer 6 jaar geleden dat Volvo in Genève het doek trok van de S60, de opvolger van de generatie die in 2000 voor het eerst op de weg verscheen. In hetzelfde jaar kregen we in Parijs de V60 te zien, de meer ruimtelijk ingestelde versie van het tweetal. Van origine had het duo een front met twee aparte lichtunits aan de voorzijde. Een excentrieke snoet die de Volvo een sympathieke uitstraling gaf.
Dat veranderde in 2013, toen Volvo besloot de hele 60-serie op de snijtafel te leggen. Zowel S60, V60 als XC60 gingen onder het mes en kwamen met een serieuzer ogend front uit de werkplaats gewandeld, linea recta naar de Autosalon van Genève. Volvo sprak over 'wolvenogen' die de S60-reeks een vastbesloten blik gaven, aldus ontwerper Fedde Talsma. De grille werd breder, led-dagrijverlichting kwam om de hoek kijken en ook de achterlichten ondergingen een marginale update.
Even was de pre-facelift versie van de V60 er ook als plug-inhybrid op basis van de D5 dieselversie, kort na z'n introductie werd de facelift al doorgevoerd. Een blik op het Nederlandse wegennet laat eenvoudig zien hoe die stekkerversie aansloeg op de zakelijk markt: als een geleide bom. De S60 kwam niet als plug-in hybride. In China werd wél een verlengde S60 - daar is men gek op extra beenruimte achterin - plug-inhybride met benzinemotor gepresenteerd. Inmiddels is de S60 er net als de V60 ook als Cross Country.
Nu ligt de bal wederom bij jullie. Welke S60/V60 vinden jullie beter gelukt? Het origineel of de facelift uit 2015?