Volvo V60 D6 – 2013 – 416.000 km - Klokje rond
Niels nam plug-in hybride V60 van zijn vader over
85 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Veel rijden betekent vaak tanken of steeds vaker laden. De oplossing voor kilometervreters is meestal een diesel, zo ook voor Niels Diender. De Volvo V60 D6 van zijn vader beviel hem zo goed dat hij besloot de auto over te nemen.
Volvo V60 was zo interessant door belastingvoordeel
Je kunt bijna niet de fout in gaan met de combinatie van Volvo en diesel. Het feest kan helemaal niet op als het ook nog eens de befaamde vijfcilinder blijkt te zijn die wordt ondersteund door een elektromotor. Reden genoeg voor Anton Diender, de vader van huidige eigenaar Niels, om zo’n alleskunner aan te schaffen. “Ik reed hiervoor een Mitsubishi Outlander, maar die liep met de aanhanger er achter ongeveer 1 op 6. Dat werd me toch te gek, daarom ben ik op zoek gegaan naar wat anders. Ik ben eerst gaan kijken bij een V70 in de kleur ‘Amber Black’ bij de Volvo dealer in Zwolle en werd op slag verliefd. Uiteindelijk is het een zwarte V60 geworden bij de dealer in Emmeloord. Die was ook interessant vanwege de KIA-regeling waardoor ik de eerste vijf jaar geen wegenbelasting en nul procent bijtelling betaalde. Dat scheelde toch een serieuze klap geld. Ik kreeg nog net geen geld toe voor het rijden van deze auto”, grapt Anton.
Aircopomp vier keer vervangen
Met Anton achter het stuur zag de V60 al veel van het nationale en internationale wegennet. Na meer dan 4 ton op de teller is er het een en ander aan versleuteld. Anton: “Iedere 15.000 kilometer verversen we netjes de olie en het oliefilter om de motor in goede conditie te houden. Verder is de aircopomp vier keer onder garantie vervangen, hebben beide turbo’s het een keer begeven en is een inlaatslang op weg naar vakantie gescheurd. Tijdens het rijden hoorden we ineens een sissend geluid en hebben we auto op de camping opgekrikt. Na een korte inspectie zag ik dat de inlaatslang het had begeven. Die hebben we besteld bij de lokale dealer en op de camping vervangen. Naast die kosten zijn het eigenlijk alleen maar slijtageonderdelen die zijn vervangen zoals remblokken, banden en al twee keer de distributieriem vanwege de kilometerstand. Al met al valt het dus reuze mee.”
Van vader op zoon
Hoewel de oerdegelijke diesel het nog prima deed vond Anton het eens tijd worden voor wat anders. De Volvo moest plaats maken voor een Alfa Romeo Stelvio diesel, maar de inruilprijs viel wat tegen. Zoon Niels reed op dat moment ook een Alfa. Toch leek de Volvo van ‘die ouwe’ hem ook wel wat.
“Ik heb eerder een Renault Clio en later een Alfa Giulietta gehad, beide diesels. Na de afronding van mijn studie kon ik op werk kiezen tussen een lease- of een eigen auto. Wat betreft luxe en comfort had ik liever een eigen auto. Ik ben eerder monteur geweest dus doe het onderhoud toch zelf, daar zat de keuze voor een leaseauto niet op vast. Toen mijn vader de Volvo weg wilde doen hebben we even naar het totaalplaatje gekeken en besloten dat ik hem overnam. De auto rijdt nog prima en voor mijn werk rijd ik 500 tot 1.000 kilometer in de week. Dan is een diesel wel net zo prettig.” Het model dat deze week op de brug staat is een plug-in hybride waarbij je kunt stekkeren. Waar vader Anton dat nog iedere avond deed, doet Niels dat om de dag. Hij rijdt alleen nog elektrisch naar de snelweg, waarna de dieselmotor het werk voor zijn rekening mag nemen.
Op naar half miljoen kilometer
Zelfs de zwaarste beproeving, die van onze keurmeester Joep Schuurman, weet de V60 te doorstaan. Toch gaat het niet helemaal zonder slag of stoot. Hoewel eigenaar Niels de Volvo nog comfortabel vindt rijden, begint Joep juist als eerste daarover. “Het zijn waarschijnlijk nog de eerste schokdempers en dat is goed te merken. Echt comfortabel is de hij niet meer”, aldus de keurmeester. Dat comfort ontbreekt ook als de automaatbak van versnelling moet wisselen. Met name de eerste twee versnellingen voelen niet echt fris meer. Als we aan de onderkant blijven hangen is er onder meer wat lekkage te zien bij de voorste aandrijfas keerring, de nog originele motor en de turbo’s. Verder is het voorste draagarmrubber aan de linkerzijde aan vervanging toe. Aan de achterzijde valt er voor Joep niet veel te vinden op de gebruikelijke slijtage van de banden na. Voor Niels een prima resultaat: “De auto heeft inmiddels al meer dan vier ton gelopen dus dan mogen er wat dingen aan mankeren. Al met al ben ik best tevreden en gaat hij voorlopig nog niet de deur uit.”
Eigenaar Volvo V60
Naam Niels Diender
Bouwjaar van jezelf 1999
Woonplaats IJsselmuiden
Beroep Accountmanager (softwarebedrijf)
Eerste auto Mazda 121
Vorige auto Alfa Romeo Giulietta
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Recente schade laten repareren.’’
Wat is je langste reis met deze auto? “Van IJsselmuiden via Schleizer Dreieck naar Porec, Kroatië.”
Onderhoudshistorie
- 179.897 - Distributieriem vervangen + grote beurt
- 204.400 - Automaat flush, voorste remblokken, ruitenwissers
- 308.000 - Beide turbo’s vervangen
- 322.500 - Automaat olie ververst
- 364.825 - Distributie+multiriem vervangen, remschijven- en blokken achter
- 398.519 - Remblokken- en schijven voor
Wat mankeert eraan?
- De versnellingspook en het stuur vertonen vergaande slijtage
- De wisserbladen vóór strepen
- Er zijn behoorlijk wat motorvibraties voelbaar in de auto
- Het onderstel gaat zeer slecht om met korte hobbels
- De automaat voelt bij schakelen in de eerste 2 versnellingen niet fris
- De motor lekt wat olie aan de rechterkant
- Aan de achterzijde van de motor is gesleuteld, hier zijn diverse delen niet op de juiste plek of niet teruggeplaatst
- De voorbanden zijn aan de binnenzijde versleten, achter idem
- De aandrijfaskeerring linksvoor zweet
- De draagarmrubbers voor zijn matig
- Er is een ophangpunt van een chargepipe van de turbo gebroken
- Er lekt wat olie vanuit het inlaatsysteem
De mening van Carrec technocenter
“Voor zijn leeftijd en kilometerstand verdient de Volvo een duimpje. Maar let wel, als alle defecten hersteld moeten worden gaan er toch nog duizenden euro’s achteraan. Daarnaast blijft het een niet zo betrouwbaar platform en een auto die ikzelf als occasion absoluut zou vermijden.”
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 59.995 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.400 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 640 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 11 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.635 mm / 1.865 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.776 mm |
Massa leeg | 1.849 kg |
Laadvermogen | 656 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s |
Brandstofverbruik | 1,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 48 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.0 T3 Nordic+ | Driver Support Line | Standkachel | Trekhaak | Adaptieve Cruise Control | Xenon | BLIS |
- 2016
- 155.514 km

Volvo V60 T5 Nordic+ Panorama/schuifdak - Parkeercamera achter - Verwarmde voorstoelen - Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen - Voorruit verwarming - Parkeersensoren voor & achter - Volvo On Call - Standkachel - Trekhaak - 19' LMV
- 2017
- 46.648 km

Volvo V60 2.0 T4 Polar+ Dynamic 190PK! Leer! Schuifdak/Kanteldak! Xenon! Mooie/Nette Auto! NAP!
- 2017
- 194.493 km
Lezersreacties (85) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.