Facelift Friday: BMW 3-serie (E46)
Twee periodes, twee gezichten
Bij de introductie van de vierde generatie BMW 3-serie, in 1998, was duidelijk dat ook de instap-BMW de ietwat hoekige lijnen van weleer achter zich liet. Grote broers 5- en 7-serie hadden die verandering eerder al doorgemaakt. Die waren respectievelijk twee en vier jaar eerder op de markt verschenen en bezaten grofweg dezelfde ontwerptaal.
De 3-serie verscheen zoals gebruikelijk als laatste van de drie. Generatie E46 was een evolutie ten opzichte van de E36, maar oogde tegelijkertijd fors moderner dan die voorganger. Na de sedan volgde de Touringversie en een Coupé en Cabriolet.
Na drie jaar vond BMW het tijd voor een facelift, waarbij men grondig te werk ging. Zo heeft de gefacelifte E46 onder meer compleet anders getekende koplampen, nieuw ingedeelde achterlichten, een gestroomlijndere motorkap met andere 'nieren' en een strakkere voorbumper. Een jaar later volgde het meest succesvolle verkoopjaar, wereldwijd gezien. De facelift bleek langer houdbaar dan het origineel, want de gefacelifte E46 werd in 2005 opgevolgd en was dus duidelijk langer op de markt dan de pre-facelift. De Coupé en Cabrio profiteerden overigens pas in 2003 van de facelift en werden nog tot in 2006 verkocht.