Doek valt voor Nissan Tsuru
Jaren '90 komen toch echt aan hun eind
De Tsuru is in Nederland een volslagen onbekend model, maar de auto draait stiekem toch alweer jaren mee. De Mexicaanse Nissan-fabriek rolde in 1984 de eerste generatie Tsuru naar buiten, een model dat elders in de wereld als Sentra (B11) door het leven ging. In Nederland kennen we bepaalde varianten van dit model als Cherry. Van de sedanversie zijn in Mexico tussen 1984 en 1987 210.565 exemplaren geproduceerd. Generatie twee hield het tot 1991 vol en verscheen in Mexico 343.263 keer op de weg. De Tsuru waarvoor in mei 2017 het doek valt, werd in 1992 op de markt gebracht en is veruit het populairst. Tot op heden heeft de Mexicaanse fabriek 1.849.289 exemplaren geproduceerd voor de thuismarkt en die van Afrika, het Midden-Oosten en diverse landen in Zuid-Amerika.
De derde generatie Tsuru die spoedig afzwaait, heet elders in de wereld eveneens vaak Sentra. Het betreft een Sentra B13, een auto die als tweedeurs- en als vierdeurssedan leverbaar was. In Mexico kent men alleen de versie met vier portieren. De auto deelt zijn Nissan B-platform met de Sunny die in het Nederland van begin jaren 90 op de prijslijsten van Nissan stond. Met een tot 1.000 stuks gelimiteerde speciale uitzwaaieditie die in maart 2017 in de Mexicaanse verkoop gaat, wil Nissan de Tsuru een waardig afscheid geven. Wij nemen afscheid van de Tsuru door te kijken naar zijn typische nineties-uitstraling die hem anno 2016 toen een aandoenlijk en daardoor erg sympathiek sedannetje maakt.
Om de verwarring compleet te maken: in Chili heet de auto V16, iets dat helaas niets met zijn krachtbron te maken heeft. In Peru en de Dominicaanse Repuliek kent men hem als Sentra Clásico. De Tsuru moet in Mexico het veld ruimen omdat de veiligheidseisen zijn aangescherpt, eisen waaraan de Tsuru door het ontbreken van airbags al niet meer aan kan voldoen.
PRIVATE LEASE Nissan
