Curieuze configuratie: Suzuki Celerio

Basisprijs meer dan verdubbeld

Curieuze Configuratie: Suzuki Celerio
Curieuze Configuratie: Suzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki CelerioSuzuki Celerio
Eerder deze week werd duidelijk dat de Suzuki Celerio de enige auto is die onder de magische 10.000-euro-grens weet te blijven. Dan kunnen we er natuurlijk niet onderuit: dit is de allerduurste variant!

Basisprijs Suzuki Celerio: 9.999
Onze configuratie: 21.359

Voor 9.999 euro krijg je een ouderwets kale Celerio. Zelfs wieldoppen zijn optioneel, standaard zul je het moeten doen met kale, stalen wielen. Ook naar een verstelbaar stuurwiel, elektrische ramen, een radio, airco en een in delen neerklapbare achterbank kun je fluiten.

Dat de hier geconfigureerde 'Style' dat allemaal wel heeft spreekt voorzich. Voor 12.499 biedt deze versie bovendien bluetooth, gordijnairbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Om onze dure smaak op gepaste wijze aan de buitenwereld te presenteren beschikt de topversie over wielkastverbreders en 15-inch lichtmetaal. De kleur 'Cerulean Blue Metallic' kunnen we voor 399 euro niet achterwege laten.

De lijst met losse extra's is voor zo'n kleine Japanner gigantisch te noemen, maar daar moeten we wel bij aantekenen dat Suzuki werkelijk alle mogelijke accessoires in de configurator aanbiedt. Om tot een realistisch bedrag te komen laten we de kinderzitjes, dakdragers en koelboxen achterwege. De afneembare trekhaak hoort er wel helemaal bij, en vinken we voor 549 euro aan.

Waar we die trekhaak het liefst verstoppen zijn er andere onderdelen die best geaccentueerd mogen worden. Gelukkig biedt Suzuki allerlei chroom-accenten aan. We versieren de achterklep, grille, voorbumper en zijramen met het glimmende spul. Ook verkiezen we een dakspoiler, een zwarte 'kin' onder de voorbumper, mistlampen en windgeleiders bij alle zijruiten. Stootstrips rondom en vier spatlappen zorgen voor de nodige bescherming. Overigens zijn deze items helaas niet te zien in de configurator.

Door naar de binnenkant. Cruise control verdwijnt voor 649 euro in ons mandje, parkeren wordt dankzij parkeersensoren voor (399) en achter (349) een eitje, een armsteun krijgen we voor 249 euro mee en zelfs een regensensor blijkt voor 289 euro mogelijk te zijn. Het alarm van 420 euro voorkomt dat onze draadloze telefoonlader van 149 euro wordt ontvreemd, en waakt bovendien over het 'infotainment'. De standaard speakers worden vervangen door duurdere exemplaren en de radio door een navigatiesysteem. Totale investering: ruim 1.000 euro.

Alsof de parkeersensoren rondom nog niet overdreven genoeg zijn gaan we voor de achteruitrijcamera, die voor 198 euro op de Celerio wordt geschroefd. Om het geheel gezellig aan te kleden gaan we voor de extra fraaie pookknop en –hoes en sportpedalen. Het volledig aangeklede binnenste wordt beschermd tegen de boze buitenwereld door rubberen vloermatten, instaplijsten geven de kleine Suzuki een premium-accentje mee.

Daarmee hebben we de basisprijs van de Celerio ruimschoots verdubbeld en is op topversie Style nog bijna 9.000 euro aan opties gemonteerd. Procentueel gezien is dat dus net zoveel als op de 518d van vorige week, een hele prestatie voor zo'n bescheiden type.

Lezersreacties (73)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.