Curieuze Configuratie: BMW 5-serie (deel 2)

Overdadig bescheiden

Curieuze Configuratie: BMW 518d
Curieuze Configuratie: BMW 518dCurieuze Configuratie: BMW 518dCurieuze Configuratie: BMW 518dCurieuze Configuratie: BMW 518dCurieuze Configuratie: BMW 518dCurieuze Configuratie: BMW 550i
Vorige week bleek dat een BMW 550i zelfs zonder lederen bekleding en navigatie al meer dan een ton kost. Vandaag richten we ons nogmaals op BMW's 5-serie, maar pakken we de zaken compleet anders aan.

Basisprijs BMW 518d: 47.990 euro

Onze configuratie: 98.604 euro

In tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, zijn we bij 'Curieuze Configuratie' niet per definitie op zoek naar de allerduurste uitvoering. We proberen rare combinaties samen te stellen, die in de praktijk niemand zal kopen en daardoor des te interessanter zijn. Vorige week eindigde die zoektocht bij een 5-serie met een 449 pk sterke V8, maar zonder de in dit segment basale zaken als stoelverwarming en leer. Vandaag draaien we de zaken om en gaan we uit van de minst krachtige en prijzige motorisering die we aankleden met zoveel mogelijk luxe.

De 518d is standaard handgeschakeld, maar wij opteren voor de heerlijke achttraps ZF-automaat met schakelflippers aan het stuur. Met z'n 150 pk is deze uitvoering nog steeds niet snel, maar de automaat maakt 'm zo soepel dat we daarmee prima kunnen leven. Om de schijn op te houden, zouden we het liefst een M-pakket laten monteren. Helaas: 'Luxury Line' valt niet te combineren met de sportieve opsmuk, maar is met z'n prijs van ruim 6.800 euro wel een stuk duurder.

Met een sportstuurwiel, lederen bekleding, stoelverwarming, chromen details, led-mistlampen en sfeerverlichting wordt het met dit pakket al een stuk gezelliger in onze 'Vijf'. Er valt echter nog genoeg verwennerij te kiezen. Omdat we graag érg goed zitten, nemen we geen genoegen met de geweldige sportstoelen of comfortstoelen, maar gaan we in plaats daarvan voor de 'Actiefstoelen', die over een massagefunctie beschikken. Het standaard Dakota-leer is wat te min voor deze superieure zetels, reden om voor de duurdere Individual-huid in de kleur 'Champagner' te gaan. De geel-achtige tint steekt bijzonder fraai af bij het Tansaritblau van de carrosserie.

Stoelventilatie maakt het zitcomfort af, maar op het gebied van rijcomfort valt er nog wel wat winst te behalen. Het actieve dempersysteem van 939 euro mag daarom niet ontbreken. Met de dempers in de sportieve stand en Active steering (1.868 euro) hoeven we hopelijk nooit meer af te remmen voor een rotonde en valt het bescheiden vermogen van de 18d-motor ongetwijfeld minder op.

Leer op de stoelen is mooi, leer op het dashboard (1.335 euro) nog mooier. De alcantara hemelbekleding (1.089 euro) wordt onderbroken door het schuifdak (1.595 euro) dat ons van frisse lucht voorziet als we niet zo'n zin hebben in de aircolucht uit onze in vier zones opgesplitste climate control (502). Hoewel de zon wordt buitengehouden door extra donker getinte achterruiten en elektrisch bedienbare zonneschermpjes voor alle ruiten achter de B-stijl, vinken we toch maar stoelventilatie (865 euro) aan. Voor op de koude dagen is er stuurwielverwarming, die voor 267 euro de onze is.

Het breedbeeld-infotainmentsysteem wordt uitgebreid met online services, tv, digitale radio-ontvangst en entertainmentschermen voor de achterpassagiers. De keuzemogelijkheden die BMW biedt op audiogebied, verdienen een aparte vermelding: we slaan de standaard audio, het optionele hifi-systeem én Harman Kardons variant over om voor het pakket Bang & Olufsen-speakers van maar liefst 4.217 euro te gaan. Meer elektronische speeltjes vinden we in de vorm van het Innovation Pack (2.995 euro), dat onder meer in een head-updisplay, parkeersensoren en een achteruitrijcamera voorziet, en Driving Assistant Plus (2.125), dat ons binnen de lijntjes en op veilige afstand van onze voorganger houdt.

Nu zijn we er wel, denk je? Nee hoor: met Shadowline, een elektrisch bedienbare achterklep met 'voetveegbediening', keramische details voor de bedieningselementen, sierlijsten in BMW-Individual's Edelhout-uitvoering, led-koplampen en soft close-portieren hebben we waarschijnlijk nog steeds niet alles genoemd. Om aan omstanders meteen duidelijk te maken dat hier een heelbijzondere 5-serie staat voegen we 19-inch Individual-wielen in V-spaak-design toe.

Prachtig, maar met 98.604 euro is de prijs intussen bijna verdubbeld. Daarmee komt hij akelig dicht in de buurt van 'onze' 550i, die voor 103.855 in de boeken staat. Welke wordt het voor jou?

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.