Alfa Romeo: acht nieuwe modellen, Giulia eind 2015
Tijdens een interview op de salon van Genève met Louis-Carl Vignon, Europees directeur van Alfa Romeo, zei hij diverse malen 'op 6 mei krijg je antwoord'. Daarmee verwees hij naar het meerjarenplan dat topman Sergio Marchionne vandaag vrij ging geven voor zijn merk.
Een plan om Alfa Romeo nieuw leven in te blazen was dan ook hard nodig. Ondanks het prachtige erfgoed van het merk bleven de verkopen maar dalen met een extreem lage 74.000 stuks wereldwijd in 2013 als voorlopig dieptepunt.
Keiharde zelfkritiek
In de vandaag vrijgegeven presentatie is Alfa Romeo opvallend hard voor zichzelf. Zo bestempelt het merk de verwantschap van de 164 met de Croma als een vergissing (afbeelding 6). Ook haalt het de Arna, volgens velen het slechtste model uit de rijke historie, door de mangel.
Zelfs de 147 en 156 ontkomen niet aan de kritiek, volgens het merk hadden deze auto's niet het volledige Alfa Romeo-DNA, waarmee het merk in het verleden z'n reputatie had opgebouwd. Het Italiaanse merk zegt letterlijk dat de Duitse rivalen in de afgelopen jaren een 'enorme voorsprong' op Alfa Romeo hebben opgebouwd.
In de presentatie noemt Alfa Romeo vijf kernpunten van het DNA, die ook in toekomstige modellen terugkeren: geavanceerde, innovatieve motoren, de ideale (50:50) gewichtsverdeling, unieke technische oplossingen, de beste pk-gewichtsverhouding uit het segment en het Italiaanse design.
Skunkworks
De directie zegt te begrijpen dat een radicale koerswijziging nodig is en gebruikt daarvoor de 'typisch Italiaanse term' Skunkworks. De term lijkt dan misschien niet helemaal aan te sluiten bij het koesteren van het oorspronkelijke DNA, maar de inhoud is inderdaad geheel nieuw.
Het voorbeeld van de 164 werd niet voor niets aangehaald: Alfa Romeo wordt nadrukkelijk losgeweekt van Fiat. Dat voorkomt 'conformistisch denken' en zorgt ervoor dat de ingenieurs zich volledig kunnen richten op het benchmarken ten opzichte van de Duitse concurrentie. De bouw van de auto's en de productie van de motoren zal in Italië plaatsvinden.
Twee 'seniors' van Ferrari gaan de dagelijkse werkzaamheden leiden. Het team ingenieurs bestaat uit de beste mensen uit Fiat-Chrysler, aangevuld met externe mensen. Nu zijn dat er iets meer dan 200, eind 2015 moeten dat er 600 zijn. In de R&D en de nieuwe modellen zal Alfa Romeo ongeveer 5 miljard euro investeren.
Geen opvolger Mito, Giulia in 2015
De ambitieuze doelstellingen schemeren door in het productplan. Voor de auto's die wereldwijd op de markt komen wil Alfa Romeo de beste achter- en vierwielaangedreven platforms uit de segmenten hebben. Het merk zal opereren in het C- tot en met het E-segment, inclusief cross-overs. Dat betekent dus dat er geen opvolger voor de Mito komt.
De eerste auto van het Nieuwe Alfa Romeo wordt de langverwachte D-segmenter, die in de volksmond 'Giulia' heet. De productie start in de tweede helft van 2015 en de auto moet in het laatste kwartaal van 2015 bij de dealers verschijnen.
Tot en met 2018 moeten er acht nieuwe Alfa Romeo's verschijnen. Behalve de Giulia zijn dat twee C-segmenters, een extra model in het D-segment (dit zou de Giulia Sportwagon kunnen zijn), een E-segmenter, twee cross-overs en nog een 'speciality', een sportwagen. Al deze auto's verschijnen dus in de periode 2016-2018.
Vermogens tot 520 pk
Interessant is ook het motorenpalet. Dat zal gaan bestaan uit drie benzine- en twee dieselmotorenfamilies. De minst potente benzinemotoren zijn viercilinders met een vermogen tussen ongeveer 110 en 170 pk. De tweede familie gaat van ongeveer 170 pk naar 340 pk, ook uit een viercilinder. Alfa Romeo komt in de topmodellen met een zescilinder, die goed is voor -schatten wij op basis van afbeelding 3- vermogens tussen 410 en 520 pk.
De basisdiesel is een viercilinder, met vermogens van ongeveer 110 tot 220 pk. De topdiesel is een zescilinder met vermogens tussen 260 en 350 pk.
Alfa Romeo zegt nadrukkelijk de rijder centraal te willen stellen in de toekomstige auto's, met een 'onvergetelijke rijervaring', mede door het respecteren van het erfgoed. Volgens de Italianen staat bij de concurrentie juist de machine centraal, waaraan de bestuurder zich moet aanpassen.
Al deze claims zijn er niet voor niets: Alfa Romeo wil vanaf 2018 namelijk 400.000 auto's per jaar verkopen, want inderdaad meer dan vijf keer zo veel is als in 2013. Alfa Romeo heeft wel eens eerder enorme groei beloofd, maar nog nooit was het merk hier zo serieus over als op 6 mei 2014.
Aan het einde van de presentatie krijgen we op de valreep nog een fijne teaser mee: eind 2015 komt de 4C QV, de extra snelle 4C waar al over werd gespeculeerd. Wellicht met 340 pk sterke viercilinder? We kunnen niet wachten!