Lincoln Continental Concept
Californië is tegenwoordig de thuishaven van Lincoln. Geen wonder dat in Los Angeles twee nieuwe slagschepen te water werden gelaten.
De Lincoln Continental Concept wordt beschouwd als een serieus idee voor het toekomstige vlaggenschip van Ford's luxe divisie. Er zal toch een opvolger moeten komen voor de huidige Continental, die waarschijnlijk nu zijn laatste jaar is ingegaan. In ieder geval zullen we details van de Concept terugzien in de toekomstige Lincoln, net als sommige elementen uit het interieur. Het ontwerp grijpt met de zogenaamde zelfdmoorddeuren terug naar het verleden van Lincoln, maar de uitvoering is ultra modern. De Lincoln Concept is een imposante auto. Hij is maar liefst 5,44 m lang en heeft een wielbasis van 3,47 m. Daardoor kon het interieur weer groter worden dan van de huidige productieversie. Zijn lengte wordt nog benadrukt door de verchroomde strips die over de volle lengte van de auto onder de ruiten doorlopen. Aan de achterkant scheidt de Continental-badge de brede LED-achterlichten.
De typische Lincoln-grille is van aluminium en de vier ronde koplampen hebben een nieuwe lichttechnologie die Ford samen met Philips heeft ontwikkeld. Hierbij wordt licht vanaf één enkele bron naar alle lampen verstuurd via een glasvezelkabel. De lichtopbrengst is twee-en-een-half keer zo groot als van conventionele lampen.Onder de kap van het bakbeest ligt een 6-liter V12 met 414 pk en een maximum koppel van 560 Nm bij 5270 tpm, die gekoppeld is aan een zestraps automaat. De aandrijving van de Concept is via de achterwielen. Vermeldenswaard is verder de bandenmaat: vóór 275/45R22 en achter 295/40R22.
Uiteraard heeft zo'n luxe wagen rondom onafhankelijke wielophanging met electronische demping met verschillende keuzemogelijkheden voor de bestuurder. Het remsysteem heeft vóór remklauwen met zes zuigers en achter vier zuigers.
Een luxe auto als de Continental moet maximaal comfort bieden. Zo gaat het openen van 't portier heel gemakkelijk: je drukt op de knop van de afstandsbediening, of je drukt zachtjes op de aluminium 'handgreep' en de deur zwaait langzaam naar buiten. Door het ontbreken van een B-stijl is de instap groot. Grappige vondst is het 'platform' dat uit de 580 liter grote bagageruimte naar buiten schuift om het laden te vergemakkelijken.
Gefacelift
Nog zo'n groot bakbeest van Lincoln is de Navigator (lengte 5,23 m) die voor het komende 2003-modeljaar is vernieuwd. De eerste Navigator kwam uit in 1997 en zette de werderopstanding van de luxe Ford-divisie in gang. Amerikanen van een jaar of vijftig waren rijp voor een grote, imposante en vooral luxueus uitgeruste SUV's. De Navigator heeft een nieuwe carrosserie, met uitzondering van de voorportieren en het dak.
Om gemakkelijk te kunnen in- en uitstappen, schuiven de bredere treeplanken aan de zijkanten automatisch naar buiten als een portier wordt geopend. De achterklep is van aluminium en is als optie leverbaar met afstandsbediening.
Het interieur van de Navigator is helemaal nieuw. De ontwerpers hebben voor de styling van het symmetrische instrumentenpaneel gekeken naar de Lincoln Continental uit 1961.