Gereden: Ford Focus RS
Pret voor tien
De vorige Focus RS ging de boeken in als een van de spectaculairste hot hatches waar we ooit mee reden. Hoe ga je dat overtreffen? Volgens Ford kun je dan kennelijk het beste een auto bouwen die in zo'n beetje alles anders is dan z'n voorganger. Geen vijfcilinder meer, geen voorwielaandrijving met Revoknuckle en sperdiffernetieel meer.
In plaats daarvan een 350 pk sterke, 2,3-liter grote viercilinder benzinemotor met giga-turbo en vierwielaandrijving. En niet zomaar vierwielaandrijving, maar een speciaal voor de RS ontwikkeld systeem dat maximaal 70 procent van de kracht naar de achteras stuurt en het daar vrijelijk kan verdelen over de twee achterwielen. Afhankelijk van de setting die je kiest, kan het systeem je dus helpen om het vermogen zo vloeiend mogelijk op de weg te krijgen, of juist een rokende glijpartij veroorzaken. Zeker in de speciale Drift Mode, belooft Ford.
Adrenalinemachine
Daar is geen woord van gelogen, want wat blijkt de RS een enorme adrenalinemachine! Zet het ESP in z'n meest liberale stand en de Drift Mode aan en je kunt met een stamp op het gaspedaal de achterkant doen uitbreken. Goed, voor ellenlange powerslides heb je wat ruimte nodig, maar de RS is als geen andere hot hatch met het gas te sturen. En het kan ook helemaal anders. Zet de Track Mode aan en de dempers in hun hardste stand en alle systemen gaan juist aan de slag om de auto zo snel en hard mogelijk een bocht te laten ronden.
De verschillende standen hebben merkbaar effect en de vierwielaandrijving is duidelijk van een heel ander, beter kaliber dan de Haldex-systemen van de RS3 of A45. En toch, ondanks het feit dat er een regiment aan hulpsystemen voor je klaarstaat, geeft de Focus je het gevoel dat jij degene bent die alles in goede banen leidt. Een perfect genomen bocht of een lompe powerslide: jij bent het die het in de hand heeft. Dat maakt de Focus RS een aantrekkelijkere rijdersauto dan de meeste concurrenten.
Meer lezen over de Ford Focus RS? In AutoWeek nummer 5, die vanaf 3 februari in de winkel ligt, lees je de volledige eerste rijtest. Binnenkort zie je bovendien de video die we maakten op AutoWeek.nl.