Mercedes viert 20 jaar ESP

Mercedes S 600 Coupe 1994 ESP
Mercedes-Benz was in 1995 één van de eerste autofabrikanten die het Elektronische Stabiliteits Programma (ESP) op zijn productiemodellen introduceerde. Precies 20 jaar geleden dus, tijd voor een bescheiden feestje.

ESP werd in 1995 door drie verschillende autofabrikanten geïntroduceerd: Mercedes-Benz monteerde het systeem van Bosch in de S 600 Coupé (C140), BMW in de 7-serie (E38) en Toyota in de Crown. Vanaf 1997 was het standaard aanwezig op elke Mercedes en sinds november 2011 is ESP in Europa verplicht op elke nieuwe personenauto.

Indien het ESP het nodig acht, wordt de auto door middel van remingrepen op één of meerdere wielen en/of het terugschroeven van het motorkoppel terug de juiste richting op gedirigeerd. Dit gebeurt in situaties wanneer de bestuurder de macht over het stuur dreigt kwijt te raken of wanneer de elektronica vindt dat de auto afwijkt van de ideale waarden - in een bocht of bij uitwijkmanoeuvres (onderstuur of overstuur, foto 2 en 3).

De basis van het ESP wordt gevormd door de door sensoren verzamelde data van stuurhoek, eventuele zijdelingse slip (laterale acceleratie) en/of draaiing rond de verticale as (giersnelheid). Door de jaren heen is het systeem steeds geavanceerder en subtieler geworden en zijn er allerlei extra functies aan toegevoegd, zoals aanhangerstabilisering en zijwindcorrectie.

Volgens een onderzoek uit 2008 van Duitse Verzekering Associatie (GDV) hadden er in Duitsland op jaarbasis 37.000 ongelukken met gewonden en 1.100 dodelijke ongevallen voorkomen kunnen worden als alle auto's waren voorzien van ESP.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.