Mercedes viert 20 jaar ESP
ESP werd in 1995 door drie verschillende autofabrikanten geïntroduceerd: Mercedes-Benz monteerde het systeem van Bosch in de S 600 Coupé (C140), BMW in de 7-serie (E38) en Toyota in de Crown. Vanaf 1997 was het standaard aanwezig op elke Mercedes en sinds november 2011 is ESP in Europa verplicht op elke nieuwe personenauto.
Indien het ESP het nodig acht, wordt de auto door middel van remingrepen op één of meerdere wielen en/of het terugschroeven van het motorkoppel terug de juiste richting op gedirigeerd. Dit gebeurt in situaties wanneer de bestuurder de macht over het stuur dreigt kwijt te raken of wanneer de elektronica vindt dat de auto afwijkt van de ideale waarden - in een bocht of bij uitwijkmanoeuvres (onderstuur of overstuur, foto 2 en 3).
De basis van het ESP wordt gevormd door de door sensoren verzamelde data van stuurhoek, eventuele zijdelingse slip (laterale acceleratie) en/of draaiing rond de verticale as (giersnelheid). Door de jaren heen is het systeem steeds geavanceerder en subtieler geworden en zijn er allerlei extra functies aan toegevoegd, zoals aanhangerstabilisering en zijwindcorrectie.
Volgens een onderzoek uit 2008 van Duitse Verzekering Associatie (GDV) hadden er in Duitsland op jaarbasis 37.000 ongelukken met gewonden en 1.100 dodelijke ongevallen voorkomen kunnen worden als alle auto's waren voorzien van ESP.