Aston Martin en Henrik Fisker schikken

Galpin Thunderbolt Henrik Fisker

Aston Martin en Henrik Fisker hebben een schikking getroffen in de rechtszaak die het merk tegen z'n vroegere ontwerper had aangespannen. Het resultaat: de Fisker Thunderbolt komt niet.

Om even je geheugen op te frissen: in maart presenteerde Henrik Fisker samen met autobedrijf Galpin de Thunderbolt. Deze auto had de Aston Martin Vanquish als basis, maar had een geheel nieuw ontworpen koetswerk van koolstofvezel. Onder de kap lag de bekende V12 uit de Vanquish.

Henrik Fisker had het plan om z'n nieuwe creatie via de dealerorganisatie van Galpin te verkopen tegen een prijs van zo'n 400.000 dollar.

Aston Martin startte op 27 maart echter een rechtszaak tegen z'n vroegere chefontwerper. Volgens het merk gebruikte Henrik Fisker onrechtmatig Aston Martin-logo's op z'n creatie. Het merk had daar namelijk geen toestemming voor gegeven.

Henrik Fisker bood vervolgens aan om de auto zonder de Aston Martin-logo's op de markt te brengen, maar daar ging het merk niet mee akkoord. Aston Martin zette uiteen dat het kwaad al was geschied: Fisker had de logo's immers al gebruikt om extra publiciteit voor zijn nieuwe auto te genereren.

Uiteindelijk had Henrik Fisker blijkbaar weinig vertrouwen in de afloop van de rechtszaak, want Automotive News meldt dat hij het project-Thunderbolt heeft gestaakt.

Opvallend genoeg heeft Fisker samen met Galpin een vergelijkbaar project op basis van de nieuwe Mustang gepresenteerd, zonder dat Ford een rechtszaak tegen hen heeft aangespannen.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.