Dodge Magnum SRT8

Dodge Magnum SRT8
Dodge laat in Los Angeles voor 't eerst de SRT8-versie van de Magnum zien. Hij is uitgerust met een nieuwe 6,1-liter Hemi-V8, waarmee de trendy stationwagen de sprint naar 100 km/h moet kunnen afleggen in iets meer dan 5 seconden.

Dodge laat in Los Angeles voor 't eerst de SRT8-versie van de Magnum zien. Hij is uitgerust met een nieuwe 6,1-liter Hemi-V8, waarmee de trendy stationwagen de sprint naar 100 km/h moet kunnen afleggen in iets meer dan 5 seconden.

Chrysler heeft met de herintroductie van de Hemimotor, de V8 met bolvormige verbrandingskamers, een gouden greep gedaan. In Amerika is die motorvariant zeer geliefd bij kopers van de Dodge Magnum, de stationwagenvariant van de 300 die daar alleen als Dodge geleverd wordt. Van de Magnum wordt 43 procent geleverd met de Hemimotor.
Nu brengt de Chrysler Group een nog snellere versie van de Dodge station uit, de Magnum SRT8. Hij is de volgende in de serie SRT-modellen (Street and Racing Technology) met onder meer de Neon SRT4, de Crossfire SRT6 en de Viper SRT10. Net als de 'gewone' Magnum beleeft nu ook deze superrappe versie zijn wereldpremière in Los Angeles.
Volgens Trevor Creed, Chrysler's senior vice-president Design, vroeg het hot-rodachtige uiterlijk van de Magnum al vanaf het begin van zijn ontwikkeling om nog meer vermogen en SRT-wegligging.
De 6,1-liter Hemi in de SRT8 is een opgeboorde variant van de standaard 5,7-liter V8 en levert een vermogen van 425 pk bij 6000 tpm, 85 pk meer dan de 5.7. Hij moet daarmee op een gelijk niveau zijn als de legendarische 'Street Hemi' uit de jaren '60 en '70, maar dan met minder cilinderinhoud. De Street Hemi was een 426. Met dat getal werd de cilinderinhoud aangegeven in cubic inches, in dit geval 7 liter. Behalve het vergroten van de cilinderinhoud is ook de compressieverhouding verhoogd van 9.6 naar 10.3:1. Verder zijn de koppen gewijzigd, net als de vorm van de in- en uitlaatspruitstukken en zijn er holle klepstelen toegepast, die van de uitlaatkleppen zijn gevuld met natrium om de warmte beter af te voeren. Het onderblok van de motor is versterkt en het carter is aangepast.
De motor werkt samen met een vijftraps automatische transmissie met AutoStick-schakeling, die speciaal is gekalibreerd. Een speciale aandrijfas stuurt de power van de Hemi van de transmissie naar het aangepaste differentieel en de achteras.
De SRT8 is volgens Chrysler goed voor de sprint van 0-100 km/h in minder dan 5,5 seconden. Altijd fijn, als je je bagageruimte met een volume van 2027 liter hebt volgeladen met een 'home theater' en snel thuis kunt zijn om je nieuwe spullen te installeren!
De Magnum SRT8 staat na de zomer als 2006-model bij de Amerikaanse dealers.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.