Lamborghini Asterion breekt door schokdraad

Lamborghini Asterion Concept
Lamborghini Asterion ConceptLamborghini Asterion ConceptLamborghini Asterion ConceptLamborghini AsterionLamborghini Asterion Concept

Momenteel zwaait de Aventador de scepter in de stal van Lamborghini, maar deze Asterion veegt de vloer met hem aan. Het plug-inhybride krachtkanon is namelijk tot de tanden toe bewapend met liefst 910 elektro-paarden!

Wie denkt dat Lamborghini z'n plug-inhybride kachtpatser heeft gebaseerd op de Aventador, die heeft het mis. Het machtige V12-blok uit het huidige vlaggenschip van Lamborghini is namelijk te zwaar bevonden voor de Asterion LPI 910-4. Het vermogen van 910 pk is voor een deel afkomstig uit de 610 pk sterke 5,2-liter V10 uit de relatief verse Huracán.

De V10 werkt samen met een 100 pk sterke elektromotor, maar daarmee houdt het niet op. Het viertje in z'n volledige naam wijst namelijk op vierwielaandrijving, en op de vooras vinden we dan ook nog twee van deze 100 pk sterke elektromotoren, waarmee het totale vermogen op 910 pk komt. Een sprintje naar de 100 km/h is daarmee in 3 seconden achter de rug. Z'n topsnelheid ligt op een alleszins behoorlijke 325 km/h. Geen hybride-showmodel zonder verbruikscijfers, en dus kunnen we melden dat de Asterion 4,2 l/100 km wegtikt. Volledig elektrisch moet hij 50 km ver komen.

De eerste semi-elektrische Lamborghini ooit onderscheidt zich niet alleen door z'n aandrijflijn van het huidige aanbod. De Asterion is opvallend rond vormgegeven en ook omhoogscharnierende deuren zijn aan z'n neus voorbijgegaan. Wie de Asterion al een denkbeelding plekje geeft naast de Porsche 918, die moeten we tot bedaren brengen. Volgens Lamborghini is de Asterion meer een 'zachtere' GT en geen hardcore sportwagen. Om maar met het slechte nieuws te eindigen: ook serieproductie staat niet op de planning, wat echter niet betekent dat we in de nabije toekomst geen hybride-Lambo gaan tegenkomen.

Video

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.