Honda Civic Type R sneller dan NSX

Honda Civic Type R Concept 2
Honda is een meester in het opvoeren van de spanning rond een nieuw performance-model. Deze keer krijgen we weer een voorproefje van de zo-goed-als-productierijpe Civic Type R, maar Honda hangt er wederom het label 'concept-car' aan. De super-Civic moet alle voorgaande Type R's in het stof doen bijten, inclusief de illustere NSX.

In maart kwam Honda met een knalrode Civic Type R Concept op de proppen, deze keer hebben de Japanners hun hot hatch blauw gespoten. Behalve de kleur zien we weinig tot geen uiterlijke aanpassingen, Honda verschaft ons deze keer wat summiere nieuwe info over het onderhuidse gebeuren.

Volgens Honda presteert de nieuwe Civic Type R beter dan alle voorgaande Type R-modellen; de Civic zelf maar ook de Integra, Accord en NSX. Met dank aan de 2.0 turbomotor, goed voor 'meer dan 280 pk' - een exact getal krijgen we nog altijd niet maar je kunt 'm volgens Honda doorhalen tot 7.000 tpm. Schakelen gaat met een 'gewone' zesbak.

Adaptieve dempers moeten zorg dragen voor fijne rij-eigenschappen en de nieuwe '+R mode' zet de auto extra op scherp voor serieus stuurwerk. Wie deze knop naast het stuurwiel activeert, krijgt een betere motorrespons, meer feedback in het stuur en dempers in de meest sportieve stand. Een nieuw mechanisch systeem in de voorwielophanging moet 'torque steer' verminderen. Ford en Renault hadden/hebben iets soortgelijks bij de Focus RS en Mégane RS.

De nieuwe Honda Type R staat komende week in Parijs en zal in 2015 in productie gaan in het Engelse Swindon. Het definitieve productiemodel zullen we in de aanloop daar naartoe krijgen voorgeschoteld. Tot die tijd teren we nog even op deze concept-car en onze rij-ervaringen met een pre-productiemodel.

Lezersreacties (103)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.