AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Winst GM keldert door terugroepacties

General Motors logo
General Motors heeft een flinke knauw gekregen van alle heisa rondom de terugroepacties. De winst daalde in het tweede kwartaal met liefst 85 procent, mede door de 400 miljoen dollar die is bestemd voor de slachtoffers van de problemen met haperende contactsloten.

De kosten die de ruim 20 recente terugroepacties van General Motors met zich meebrachten, hebben een enorme hap uit de winst van de autofabrikant genomen. In de periode april tot en met juni (het tweede kwartaal) werd vorig jaar nog 1,26 miljard dollar winst gemaakt, in dezelfde periode dit jaar is dat geslonken tot 'slechts' 190 miljoen dollar. De omzet steeg wel, met één procent naar 39,7 miljard dollar. Juni was zelfs de beste maand in zeven jaar.

GM heeft becijferd dat de kosten van alle terugroepacties zo'n 1,2 miljard dollar bedragen. Hierin is 400 miljoen dollar opgenomen die dient als compensatie voor de slachtoffers van de fouten die zijn gemaakt bij de contactsloten van een aantal modellen. Voor de zekerheid heeft de fabrikant alvast 874 miljoen dollar opzij gezet voor toekomstige (de komende tien jaar) terugroepacties. Dit is volgens GM ook gebruikelijk bij andere autofabrikanten.

Ook in het eerste kwartaal van 2014 had General Motors het zwaar. CEO Mary Barra bekijkt het van de zonnige kant: "Onze onderliggende zakelijke prestaties waren sterk in het eerste halfjaar, onze omzet is gestegen dankzij betere prijsstelling en solide lanceringen van nieuwe modellen."

Lezersreacties (12)

Reageren