Gereden: Citroƫn DS3 Cabrio Racing
De DS3 Racing is een terugkeer naar vorm voor Citroƫn. Ooit stond de dubbele visgraat te boek als een te duchten concurrent in de hot hatch-arena, al verwaterde die reputatie samen met de Saxo 1.6 en C2 VTS. Van de vorige C4 waren er nog wel 'Loeb Editions', maar die bleken vooral door de marketingafdeling bedacht. Om dat recht te zetten, werd het WRC-team betrokken bij de ontwikkeling van de DS3R, wat ƩƩn van de beste hatchbacks uit de recente geschiedenis van Citroƫn opleverde.
Je zou dus kunnen stellen dat de Racing niet echt een kandidaat is voor een cabriobehandeling, omdat het dak verwijderen meestal funest is voor de rijdynamiek. Citroƫn countert die kritiek met de claim dat de structurele stijfheid nauwelijks afneemt, mede dankzij de intacte dakbogen.
De hele constructie zou ook maar 25 kg extra wegen, waar een klassiek panoramadak gemakkelijk 50 kg en meer in de weegschaal legt. Driekwart open is het trouwens aangenaam toeven in de DS3 Cabrio, al wil je liever niet achterin zitten als het dak helemaal open staat tot aan de minuscule koffer.
De motor voelt even kwiek aan, de wielcontrole is beduidend beter dan die van de Citroƫn C4 die we ook testten en de neus reageert goed op stuurcommando's. Pas wanneer je echt pusht, doett de invloed van de ombouw zich gelden.
Dan gaat de structuur torderen, de binnenspiegel trillen en de koets sidderen over gemene dwarsrichels in de bocht. Want wat Citroƫn natuurlijk verzwijgt, is dat het merendeel van die kilo's boven de schouderlijn zitten. Geen issue in de gewone versies, maar genoeg om de Racing een halve trede naar beneden te halen.
De volledige eerste rijtest met de Citroƫn DS3 Cabrio Racing verschijnt binnenkort in AutoWeek.



