Citroën DS3 e-HDi 110 Sport Chic (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 110 Sport Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 122.500 km |
Beste auto tot nu toe
- 122.500 km
Ik heb mij rode met wit dak, velgen en spiegels DS3 nu een jaar gereden en ben er zeer tevreden over.
Elke keer wanneer ik een “nieuwe” auto kocht, ben ik een stap vooruit gegaan. Begonnen met een Volvo 440, heb 3 Volkswagens gehad en mijn voorlaatste auto was een Citroën C2 VTS.
De C2 komt qua prestaties overeen met de DS3. De motoren zijn vergelijkbaar, al was de C2 iets rauwer dan de DS3.
Doordat ik zeker 45.000 km per jaar rij voor mijn werk was een comfortabele auto gewenst en dat had ik met de stugge C2 niet.
Persoonlijk zal ik nooit meer voor een VAG auto kiezen, hiermee heb ik te veel slechte ervaringen gehad en was het qua reparaties een bodemloze put.
Bij Citroën heb ik dat nog niet ervaren. De laatste APK waren alleen de keuringskosten. De onderhoudsbeurten zijn net zo duur als alle andere merken die ik reed en de wegenbelasting blijft met deze wagen netjes onder de €100 per maand.
Het enige dat laatste aan onderhoud nodig was, was het vervangen van de chassisvering omdat er een van afgebroken was tijdens een rit naar mijn werk. Kosten van €350 waren te doen maar uiteraard wel jammer. Beide kanten aan de voorkant moesten vervangen worden omdat er anders met een nieuwe en al ingereden veer wordt rond gereden, waardoor de auto anders andere rijeigenschappen krijgt.
Het comfort van de auto is goed, de rijervaring is ook heerlijk. Door de comfortabele stoelen is een lange rit geen
Het brandstofverbruik valt me wel tegen van een nieuwere auto. Mijn Golf GTD uit 2000 deed gemiddeld 1/21. Mijn C2 eveneens en met deze auto rijd ik 1/22. En dat op 98% snelweg met een snelheid van 110 op de teller.
Met die snelheid kan ik 5 keer op en neer naar het werk, maar zou ik harder rijden, dan valt dat nog te betwijfelen.
De prestaties van de auto zijn goed. Met 115pk en 270Nm trekt de auto goed door, al merk ik snel dat de koppel snel minder wordt naarmate ik tegen de 3000 toeren aan zit.
Inhalen in de 6e versnelling gaat goed, mits je op minimaal 110km rijdt. Anders duurt het wat langer voordat de turbo inschakelt. Maar anders ben je binnen korte tijd op de 130/140 km om veilig in te halen.
Overall zijn mijn ervaringen zeer positief met deze auto. Alleen de koppel in de iets hogere toeren, de wat trage turbo en de slechte radio in de auto zijn wat negatieve punten.
Over de radio heb ik meer mensen horen klagen. Bluetooth is slecht, de ontvangst daarvan kraakt en de USB is nog van de iPod only stempel, waardoor het aansluiten van je iPhone en het afspelennvan Spotify niet werkt. Gelukkig zit er een AUX aansluiting in waardoor ik toch naar Spotify kan luisteren.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.