Volkswagen T-Roc is missende cross-over

Volkswagen T-Roc Concept
Volkswagen T-Roc ConceptVolkswagen T-Roc ConceptVolkswagen T-Roc ConceptVolkswagen T-Roc ConceptVolkswagen T-Roc ConceptVolkswagen T-Roc ConceptVolkswagen T-Roc Concept
Volkswagen is z'n cross-over gamma flink aan het uitbouwen, maar één type auto ontbrak vooralsnog: de compacte cross-over. De T-Roc Concept toont aan dat het Duitse merk daar verandering in gaat brengen.

We hebben inmiddels de eerste officiële schetsen van de concept-car, die de grote primeur van Volkswagen op de salon van Genève gaat worden. Op de echte foto's moeten we nog een paar dagen wachten, een manier van introduceren die we tegenwoordig vaak zien binnen de Volkswagen Groep.

De T-Roc Concept is 4,18 meter lang en is daarmee 6 centimeter langer dan een Renault Captur. Het is dus een compacte cross-over, alhoewel Volkswagen meerdere malen een link met de Golf legt omdat die ook ongeveer die lengte heeft. De breedte van de concept-car is 1,83 meter en de hoogte is 1,50 meter.

Volkswagen geeft de T-Roc een bekende motor mee, de 2.0 TDI met 184 pk. Die kennen we uit de Golf GTD. Schakelen gaat met een zeventraps DSG-automaat. Het gemiddeld verbruik is 4,9 l/100 km.

T-familie

Binnenin domineren de digitale schermen. De belangrijke informatie wordt afgebeeld op een 12,3-inch scherm voor de bestuurder. Op de middenconsole is plek gemaakt voor een tablet, dat in de Offroad-modus ook de beelden van de camera's aan de buitenkant kan laten zien.

De T in de naam T-Roc geeft aan dat de auto onderdeel is van de cross-over-familie van Volkswagen (Taigun, Tiguan, Touareg), Roc is een afkorting van het Engelse woord 'rocky' en moet aangeven dat de concept-car wel raad weet met rotspaden.

De nieuwste generatie 4Motion moet daarbij helpen. Er zijn drie modi, te beginnen met 'Street'. De kracht gaat dan in principe naar de voorwielen, tenzij er gripverlies optreedt. 'Offroad' is de terreinmodus met een 50:50 verdeling van de aandrijfkrachten. 'Snow' volgt de principes van 'Offroad', met als verschil dat bak en motor rekening houden met de gladheid.

De T-Roc staat op een MQB-basis, net als de eerder gepresenteerde CrossBlue en CrossBlue Coupe. Die zijn flink groter en meer op de Chinese en Amerikaanse markten gericht. De Taigun is juist een model onder de T-Roc, dat de groeimarkten moet bedienen.

Op 3 maart debuteert de nieuwe concept-car tijdens het feest van de Volkswagen Groep in Genève,

PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.