(Mee)gereden: BMW M3 en M4!

BMW M3 en M4 Technology Days
BMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M3 en M4 Technology DaysBMW M4BMW M4BMW M3 - M4BMW M3 - M4
Lang moesten we gissen naar wat we van de nieuwe BMW M3 en M4 zouden kunnen verwachten. Maar de Duitsers geven ons nu, een paar maanden voor de officiële introductie, een voorproefje van de dikke sedan met de traditionele naam en super-coupé met de nieuwe aanduiding. Steekwoorden: 3,0-liter bi-turbo zes-in-lijn, 430 pk, minder dan 1.500 kilo en: de keuze voor een handbak.

Al maanden kijken we reikhalzend uit naar de komst van de nieuwe M4 coupé en stukje bij beetje stilt BMW onze honger. Teasers, gecamoufleerde testmodellen en zelfs een M4 Concept op Pebble Beach maakten de wereld warm voor de komst van de nieuwe M. Hoe de coupé eruit komt te zien, weten we sinds Pebble Beach dus wel zo'n beetje, maar over de onderhuidse techniek wilde BMW nog niets kwijt. Tot nu. Want het merk geeft een select groepje journalisten de kans om voor het eerst te komen snuffelen aan de M4. Zelf rijden in de nog gecamoufleerde pre-productieauto's zit er niet in, maar we komen wel een hoop te weten over de nieuweling.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het atmosferische tijdperk is definitief voorbij. De M4 krijgt een 3,0-liter zes-in-lijn onder de kap met twee turbo's. Officieel is het vermogen nog niet bekend, maar men zegt wel 'ongeveer 430 pk' en we verwachten niet dat het uiteindelijke aantal veel zal afwijken. Het koppel komt bovendien op 'meer dan 500 Nm' tussen zo'n 1.600 tot 5.500 toeren. Bovendien belooft BMW dat het hoogtoerige karakter behouden blijft, de zescilinder wordt pas bij meer dan 7.500 omwentelingen afgekapt. Ook behouden blijft de handgeschakelde zesbak, die naast de M DCT-bak met dubbele koppeling leverbaar blijft. Rijkelijk gebruik van aluminium, koolstof en magnesium zorgen voor een gewicht van 'minder dan 1.500 kilo'.

Beleving

Maar dat zijn de harde feiten, minstens net zo belangrijk bij een M is de beleving. En menig liefhebber zal vrezen dat die lijdt onder het toevoegen van drukvulling. BMW verzekert ons dat dat niet nodig is, naast het relatief hoge toerenpotentieel van de M4 moet ook de gasrespons bijvoorbeeld angstig dicht bij die van een atmosferisch blok liggen. Helaas kunnen we dat zelf niet testen, aangezien we alleen op de bijrijdersstoel plaats mogen nemen.

Wel kunnen we ervaren dat de motor vanaf zo'n 5.500 tpm tot vlak voor de toerenbegrenzer doortrekt alsof er geen einde aan z'n reserve komt. Voor je gevoel zou de motor nog 1.000 omwentelingen verder kunnen draaien, zo lineair is de versnelling. Dan een heikel punt: het geluid. BMW heeft er alles aan gedaan om het geblazen blok een soundtrack mee te geven die past bij de prestaties. En dat is grotendeels gelukt. De zes-in-lijn klinkt diep, vol en krachtig en laat bij het schakelen bevredigende ploffen uit z'n vier uitlaten komen. Maar nee, zo sensationeel als de atmosferische V8 van voorheen is het niet. Een waardige vervanging daarvoor dan weer wel.

Wil je alle details weten van de nieuwe BMW M4? In AutoWeek 41, vanaf 9 oktober in de winkel, staat het uitgebreide verslag van onze eerste kennismaking!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.