Volvo: 'Topklasse sedan te patserig'
De eigenaar van Geely, Li Shufu, is van mening dat de tijd rijp is voor een echt grote limo. De enorme Volvo Concept Coupé die momenteel op de IAA in Frankfurt staat te pronken is al het tweede bewijs van die wens: in 2011 was de Concept Universe ook al een behoorlijk imponerend bakbeest. Die designstudies vinden ze in Zweden waarschijnlijk nog wel te pruimen, maar CEO Hakan Samuelsson is niet enthousiast over het idee van serieproductie.
Uiteraard is geld daarvoor een belangrijke reden: het is de vraag of Volvo erin slaagt zoveel exemplaren van een eventuele toplimo te verkopen dat het merk er de torenhoge ontwikkelingskosten mee kan terugverdienen. Dit is echter niet de belangrijkste reden: Volvo is bang dat het de merkwaarden uit het oog verliest als het zich aan een auto in dit 'protserige' segment gaat wagen. Samuelsson verklaarde aan journalisten van Autonews.com: "Volvo zal nooit meedingen in een klasse waar klanten V8- en V12-motoren verwachten. Volvo's zijn voorzien van een vier- of zescilinder, en patsen is nooit een Volvo-ding geweest".
In China zijn de topmodellen van merken als BMW, Audi en Mercedes echter niet aan te slepen, dus lijkt het logisch dat de Chinese eigenaars van Volvo dat ook wel zien zitten. Het management van Volvo is echter hooguit bereid een extra lange en luxe versie van de komende S80 te ontwikkelen. Een insider vat het mooi samen: "Chinese klanten die graag gezien willen worden zijn niet onze doelgroep. Het probleem is: er zijn niet veel mensen in China met goede smaak".