Officieel: Mazda 3 Sedan en specificaties

Mazda 3 sedan
Mazda 3 sedanMazda 3 sedanMazda 3 sedanMazda 3 sedanMazda 3 sedanMazda 3 sedanMazda 3 sedanMazda 3 sedanMazda 3 sedanMazda 3 sedan
Mazda heeft z'n 3 al officieel voorgesteld. We moesten het doen met beelden van de hatchback en wat globale informatie. Vandaag trekt Mazda de Sedan officieel onder het doek vandaan. Ook weten we meer over de motoriseringen.

Zowel de hatchback als de Sedan biede vóór- en achterin de breedste schouderruimte in het C-segment. Opvallend detail: de Sedan legt vier kilogram minder in de schaal dan z'n broertje zónder kont.

De Mazda 3 komt aanvankelijk beschikbaar met drie ongeblazen benzinemotoren en een turbodiesel. Mazda heeft er bewust voor gekozen om Skyactiv-technologieën te gebruiken in plaats van kleinere blokken van turbo's te voorzien. De instapper heeft een 100 pk sterke Skyactiv-G 1.5-liter motor onder de kap. Hij verbruikt 5 liter benzine op 100 kilometer, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 118 g/km.

Daarmee is-ie 18 procent zuiniger dan de 1.6-motor die hij vervangt. Een lichtgewicht constructie, hoge compressieverhouding (14:1), i-stop en een efficiënt uitlaatsysteem houden het gewicht zo laag mogelijk. Z'n koppel is vastgesteld op 150 Nm, dat vrijkomt bij 4.000 tpm. Een sprintje naar de 100 km/h is in 10,7 seconden achter de rug. Z'n topsnelheid ligt op 185 km/h. Hoewel deze 1.5-versie wél te bestellen valt zal Mazda Nederland hem niet actief gaan voeren. De markt voor deze instapper, die als 'basisversie S' te bestellen zal zijn, zou gewoonweg niet groot genoeg zijn.

Een trede hoger op de motorladder staat de 2.0-liter Skyactiv-G. Deze komt in twee uitvoeringen beschikbaar. De eerste versie levert 120 pk en 210 Nm bij 4.000 tpm. Hij beschikt over een zestraps automaat of een handgeschakelde zesbak.

Met handbak verbruikt de eenvoudigste tweeliter 5,1 l/100 km en stoot daarbij 119 gram per kilometer uit. Gekoppeld aan een automaat zijn die waarden 5,6/100 km en 128 g/km. Met een handbak staat de 100 km/h na 8,8 seconden op de klok, de automaat doet daar 10,3 seconden over. Beide uitvoeringen lopen door 198 km/h.

De tweede 2.0-liter betreft een High Power-versie. Deze perst er 165 pk en 210 Nm bij 4.000 toeren uit. De sedan moet het zonder dit blok doen, maar de hatchback komt wél als HP-uitvoering op de markt. Alle 3's zijn uitgerust met i-stop, Mazda's start/stop-systeem. In combinatie met deze motorisering krijg je er i-Eloop bij, een regeneratief remsysteem. Een sprintje naar de 100 km/h is in 8,2 seconden achter de rug, z'n topsnelheid bedraagt 210 km/h. Per 100 km wordt 5,8 liter benzine weggeslurpt, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 135 g/km.

Diesel

De dieselversie betreft een 2,2-liter Skyactiv-D krachtbron. Het blok levert 150 pk en 380 Nm bij 1.800 tpm. Wie zelf schakelt krijgt na 8.0 seconden de 100 km/h op de klok. Met zestraps automaat (alleen als hatchback) neemt-ie er met 9,7 seconden iets langer de tijd voor. Z'n topsnelheid bedraagt 213 km/h, met automaat houdt-ie het bij 201 km/h voor gezien. Belangrijker is het verbruik natuurlijk. Het verbruik is vastgesteld op 3.9 l/100 km, wat neerkomt op een uitstoot van 104 g/km.

Met deze CO2-uitstoot voldoen de 1,5-liter benzinemotor, de 120 pk sterke 2,0-liter met handbak en de 2,2-liter SkyActiv-D turbodiesel aan de eisen voor 20 procent bijtelling in 2013. Als de CO2-uitstoot na 1 januari 2014 gelijk blijft, dan voldoet dan alleen de dieselversie nog aan de eisen voor 20 procent bijtelling.

Deze herfst gaat de nieuwe 3 in de verkoop. Wat-ie moet gaan kosten is nog niet bekend.

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.