'Tata Nano geflopt door te lage prijs'

Tata Nano | Foto: ANP/AFP
Tata NanoTata Nano EuropaTata Nano EuropaTata Nano EuropaTata Nano EuropaTata PixelTata PixelTata Pixel

Tata had grootste plannen met z'n allerkleinste, de Nano. De sympathieke kleine auto uit India is helaas niet het succes geworden waar Tata op gehoopt had.

In 2008 blies Tata hoog van de toren toen het de Nano introduceerde. Een auto die omgerekend voor nog geen 2.000 euro bij je voor de deur wordt gezet. Het kleine bolletje wist zichzelf in totaal aan 229,157 mensen te slijten, bij lange na niet waar het merk op gehoopt had.

Tata bracht de Nano op de markt als een goedkoop alternatief voor de brommer of scooter. Een vergelijkbare motorisering, maar dan wel met de gemakken en de (relatieve-) luxe van een kleine stadsauto. Volgens Tata is de auto verkeerd in de markt gezet, het blijkt namelijk dat er slechts weinigen zitten te wachten op een auto die 'in alle opzichten gericht is op goedkoop zijn'.

Momenteel overweegt Tata om een tweede poging te wagen. In 2011 zagen we de Tata Pixel op de Autosalon van Geneve, in feite een Nano 2.0. De Pixel zou de basis gaan vormen voor een nieuwe stadsmobiel, maar dan een die als iets luxer en duurder aan de man wordt gebracht. Dat blijkt uit berichtgeving van Bloomberg. "De Nano schrappen we niet, maar hij zal door een aantal behoorlijke aanpassingen verbeteren. Wat z'n prijs betreft komt-ie ook dichter bij z'n concurrenten", zegt Karl Slym, een bestuurslid van Tata. Wanneer de herziene en duurdere Nano op de markt komt, is nog niet bekend.

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.