Vernieuwde Chevrolet Camaro: terugkeer Z/28!
Voor modeljaar 2014 heeft Chevrolet de Camaro niet alleen in een strakkere jas gestoken, de facelift gaat namelijk hand in hand met de terugkeer van de legendarische Z/28!
Er is niet veel voor nodig om de uiterlijke veranderingen ten opzichte van de huidige Camaro op te merken. Andere lichtunits, een gewijzigde grille en voorbumper vallen direct op. Aan de achterzijde springen de nieuwe achterlichtunits in het oog. De Z/28, het voorlopige topmodel binnen het Camaro-gamma, krijgt nog eens een hele set spoilertjes met zich mee die de neerwaartse druk moeten vergroten. Chevrolet noemt de Z/28 zelf 'de meest circuit-waardige Camaro in de geschiedenis'. Woorden om alleen maar warm van te worden.
De eerste Camaro Z/28 liet z'n gezicht in 1967 zien, en was bedoeld om tijdens de America's Trans-Am 2-klasse hoge ogen te gooien. Een over-Amerikaanse automaat? Vergeet 't maar. Destijds was de Z/28 enkel met een handbak te krijgen. De nieuwe Z/28 zal dan wel niet direct in een raceklasse z'n degens kruisen met de competitie, snel is -ie zeker. Chevrolet belooft dat hij in alle gevallen seconden sneller zal zijn dan de Camaro ZL1. Zo is het chassis onder handen genomen, waardoor er in de bochten grotere snelheden gehaald kunnen worden. Verder zorgen speciale keramische remschijven van Brembo voor extra remkracht en ligt het gewicht van de auto maar liefst 150 kilo lager dan dat van z'n reguliere broertje. Lichtgewicht wielen en dunner glas zijn hier de voornaamste redenen voor. De 19-inch lichtgewicht wielen wegen 19 kilo minder dan de 20-inch exemplaren die onder de SS en ZL1 liggen.
Net als z'n illustere voorganger beschikt ook de nieuwe Z/28 enkel en alleen over een handbak. De airconditioning is verwijderd, wil je die terug dan zal je hem moeten aanvinken op de optielijst. Recaro-stoeltjes ontbreken niet en om ook hier gewicht te besparen is het elektrische systeem om ze te verstellen naar de prullenbak verwezen.
Onder de kap van de circuittijger ligt het 500 pk sterke 7.0-liter V8 LS7-blok dat we kennen van de Corvette Z06. Met een koppel van 637 Nm bepaald geen armoedzaaier. De sterkste Camaro, de ZL1, heeft een geblazen 6,2-liter exemplaar onder de kap, maar deze zou de Z/28 onnodig zwaar maken, aldus Chevrolet. Schakelen gaat met een close-ratio Tremec TR6060 handgeschakelde zesbak, verder zorgt een aangepast onderstel voor een scherper stuurgedrag in de bochten.
Later dit jaar staat de vernieuwde Camaro bij de Chevrolet-dealers, de Z/28 laat nog een jaartje langer op zich wachten.