AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Potentere Toyota GT86 mogelijk hybride
24
Je zou denken dat 200 pk genoeg is voor een sportauto, maar de Toyota GT86 leent zich voor nog meer. En dat gaat er mogelijk ook komen, alleen dat kan op meerder manieren. Naast drukvulling is ook hybride een optie, zo verklapt Tetsuya Tada aan AutoCar.
In gesprek met het Engelse AutoCar stelt technicus Tetsuya Tada dat er binnen Toyota druk wordt nagedacht over een potentere versie van de GT86. "We zijn nu al aan het werk aan de facelift voor de auto en we kijken naar de mogelijkheden voor een turbo of compressor. Maar een elektromotor als ondersteuning is ook mogelijk en biedt bovendien voordelen die drukvulling niet bieden." Een hybride oplossing zou meer koppel bij lage toerentallen kunnen verzorgen, zonder afbreuk te doen aan gasrespons of brandstofverbruik. Als er een hybride oplossing komt zou dat meer in de lijn van Honda's IMA zijn dan van de Prius. Die laatste oplossing is relatief duur en de accu's zouden het gewicht nadelig beïnvloeden.
Ook laat Tada zich kort uit over de komst van de cabriolet-versie van de GT86. Die was er volgens de technicus bijna niet gekomen. "De top vond de GT86 een riskant project. Ze wilden eerst bewijs dat de coupé versie aan z'n verkoopdoelstellingen zou kunnen voldoen. Nu ze dat hebben gezien kunnen we gaan nadenken over andere mogelijkheden met de auto. Maar we moeten wel uitkijken dat we de waarden van de auto niet schenden in een zoektocht naar meer vermogen."