Gereden: Tesla Model S
Na een succesvolle start met de elektrische Roadster wil Tesla het dit maal met de eveneens elektrische Model S, een grote hatchback, opnemen tegen de CLS'en, A7's en zelfs Panamera's van deze wereld. O, en dan niet bepaald de instapversies. Is het de Amerikanen in de bol geslagen of hebben ze met de Model S een troef handen? Een eerste blik op de specificaties sluit het laatste niet uit.
De basis van de Model S is een vlakke bodem met daarin het accupakket, naar keuze 40, 60 of 85 kWh. De elektromotor (naar keuze 355 pk of 416 pk) met bijbehorende elektronica zit weggewerkt tussen de achterwielen. Bovenop dit onderstel staat een royaal koetswerk dat door het ontbreken van een middentunnel een ruime indruk maakt en standaard plaats biedt aan vijf volwassenen. O, en wie met meer mensen op pad wil: optioneel is er nog een opklapbaar tweezitsbankje in de achterste bagageruimte. Inderdaad, de achterste bagageruimte. Er is namelijk ook een voorste bagageruimte waarin je nog een serieuze hoeveelheid tassen en koffers kwijt kunt. Hier kan een Porsche 911 niet aan tippen.
Het eerste wat opvalt bij het instappen is de hoogwaardige afwerking, dit voelt eerder Duits aan dan wat we gewend zijn uit Detroit. In het portier en aan de stuurkolom treffen we knoppen en hendels uit de Mercedes-Benz E-klasse, voor het overige laat de Model S zich bedienen via een 17(!) inch touch screen. De functionaliteit van het display is groot, heel groot. Werkelijk alles valt via het scherm te bedienen en er is zelfs internettoegang.
De reactie op het stroompedaal is erg direct en wanneer je het stevig intrapt heb je het gevoel alsof de auto door een hele grote hand naar voren wordt geworpen, zonder enige aarzeling. Vanuit stilstand tikt de naald van de snelheidsmeter na 4,6 seconden de honderd aan en ook daarna gaat de auto even enthousiast door met versnellen om pas even voorbij de 210 km/h het maximum te bereiken. Het onderstel weet het allemaal prima bij te benen. De auto blijft lekker stabiel op koers en op hobbelige binnenwegen worden nare stoten prima geabsorbeerd. De eerste indruk is goed. Wie in een Model S geïnteresseerd is moet nog wel even geduld hebben, de productie voor Europa gaat pas in maart van start. Bestellen kan al eerder, eind november begin december worden de prijzen bekend gemaakt.
De volledige eerste rijtest met de Tesla Model is te lezen in AutoWeek 44, die vanaf 31 oktober aanstaande te koop is.