Porsche Panamera speciaal: Sport Turismo
Dit is dus wat je je moet voorstellen bij een Porsche Panamera shooting brake, een term die dankzij Mercedes (de CLS Shooting Brake) weer helemaal hip is. Behalve deze foto's weten we nog helemaal niets over deze concept car. De groene typeaanduiding op de achterklep riekt naar een hybride aandrijflijn, en dat wordt bevestigd door de beelden die een doorkijkje geven van de auto. Achterin ligt het accupakket opgeslagen, voorin huizen motor (een V6, zo te zien) en bak. Vanavond in Parijs hopen we meer aan de weet te komen bij de officiële presentatie van de Sport Turismo tijdens het feestje van moederconcern Volkswagen.
*Update*
De Sport Turismo is een plug-inhybride. Porsche gaat meer op dergelijke aandrijflijnen inzetten onder de naam e-Hybrid. De concept car is 4,95 meter lang, 1,99 meter breed en 1,40 meter hoog. Voor de aandrijving zorgt een 333 pk sterke 3-liter V6 compressormotor, die samenwerkt met een elektromotor van 95 pk. Die wordt gevoed door een pakket vloeistofgekoelde lithium-ion-accu's van 9,4 kWh en alles bij elkaar is dit goed voor een gecombineerd vermogen van 416 pk. De sprint van 0-100 km/h gaat in minder dan zes seconden, Porsche noemt een topsnelheid van 130 km/h op alleen de accu's.
Het gemiddelde verbruik bedraagt minder dan 3,5 l/100 km bij een Co2-uitstoot van ongeveer 82 g/km. Op alleen het accupakket komt de auto ongeveer 30 kilometer ver en de oplaadtijd (aan het stopcontact) bedraagt 2,5 uur. De aandrijflijn is een doorontwikkeling van die uit de Panamera S Hybrid en Cayenne S Hybrid. Standaard staat-ie in de elektomodus maar via een knop op het stuur kun je de V6 mee laten doen.
Een van de bijzonderheden aan de Sport Turismo is de afwezigheid van buitenspiegels. Die worden vervangen door twee camera's op de luchtuitstroomopeningen op de flanken. Links en rechts op het instrumentarium kan de bestuurder zien wat er achter hem/haar gebeurt. De koolstofvezel dakspoiler is verstelbaar en moet voor de nodige neerwaartse druk zorgen. Ook apart: de vloer van de laadruimte (waarde accu's onder liggen) is gemaakt van zogenaamd elektrochromatisch glas, dat met een druk op de knop helder of donker kan worden.
Starten gaat met een druk op de virtuele startknop op het touchscreen. De 'knop' zit uiteraard aan de linkerkant. Via een app op je smartphone krijg je alle informatie over je auto in beeld en kun je op afstand bijvoorbeeld de binnentemperatuur alvast op standje 'aangenaam' instellen wanneer de auto nog aan de lader hangt.