'Honda Civic Type-R krijgt minimaal 250 pk'
Christoph Rust, European Product PR Manager van Honda, vertelde ons vandaag in een interview: "Honda is van plan om z'n sportieve imago weer verder te versterken. Om die reden overwegen wij zeker een sportieve versie van de Civic. Maar onze ingenieurs gaan in zo'n geval niet over één nacht ijs: pas als ze zeker weten dat het concept helemaal goed is, krijgt een project het groene licht. En daarna kan het snel gaan."
Echt interessant wordt het als we een punt noemen waar de tweede Europese Honda Civic Type-R nogal om werd bekritiseerd: het vermogen. Deze tweede generatie had in een tijd dat de concurrenten met turbotechniek enorme stappen qua vermogen maakten met z'n 201 pk slechts één luttele pk meer dan de originele Honda Civic Type-R.
Rust zegt hierop: "Onze ingenieurs willen een auto maken die op vermogensgebied absoluut competitief is. Voor een auto met een vermogen van minder dan 250 pk doen ze het sowieso niet. We mikken eerder zelfs op een vermogen in de buurt van dat van de Opel Astra OPC (die heeft 280 pk, red.). Als we een nieuwe Type-R ontwikkelen, krijgt die auto sowieso een nieuw motorblok. Maar het is nog niet besloten of we dan voor turbotechniek kiezen of dat we de atmosferische weg bewandelen om dat vermogen op te wekken."