AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Maybach coupé in de maak
69
"Als Maybach het zelf niet doet, doen we het zelf maar," moet het Duitse Xenatec hebben gedacht toen deze Maybach 57S coupé werd getekend. Het is de bedoeling dat er honderd van worden geproduceerd.
Omdat Maybach weinig succesvol is, heeft het niet zo veel armslag om nieuwe modellen te ontwikkelen. Dat wordt koren op de molen van de verschillende carrosseriebouwers. Neem nou Xenatec uit het Duitse Weinsburg: daar worden al sinds jaar en dag allerlei auto's verlengd, verhoogd en verlaagd voor de meest uiteenlopende klanten.
Nu is de Maybach 57 aan de beurt. Van de korte Maybach is deze coupé getekend. De auto gebruikt de zelfde motor en het zelfde onderstel als het origineel. Ook de lengte van 5,70 meter blijft behouden. Wel groeit de breedte tot 2,18 meter en is de auto slechts 1,48 meter hoog. Ook wordt de voorruit verder naar achteren geplaatst.
Het project is goedgekeurd door Daimler en de auto wordt gezien als concurrent voor bijvoorbeeld de Bentley Brooklands en de Rolls-Royce Phantom coupé. Er is een productie gepland van honderd stuks en de prijs zonder belastingen ligt op het niveau van wat een standaard 57 bij ons met belastingen kost. Reken dus op een nettoprijs van een tonnetje of acht à negen.