Zoomzoom, uche uche
Helaas is de auto-industrie alleen in jongeren geïnteresseerd. Cool is het toverwoord. Hoe jonger de koper, des te hipper het merk. Waar die idiote trend toe leidt, is te zien aan de commercial voor de nieuwe Mazda 2.
De volledige versie is te zien op http://www.mazda2.com/default/nl-NL, maar ik vat het voor uw en mijn gemak maar even samen. Een knaap van rond de dertig, type jonge God, prepareert zich in zijn hippe vrijgezellenflatje op een avond uit. Hij neemt een douche, ontsmet zijn oksels en gaat er als een speer vandoor met zijn Porsche 9..., sorry, Mazda 2. Hij pikt twee even hippe vrienden op – type Volvo C30 - en lokt een lekker stuk – type Mini Cooper - zijn bolide in, waarna de rat pack volgas koers zet naar een danstent waar die geile Mazda zelfs de uitsmijters van pure opwinding het heen en weer bezorgt.
Wie het gelooft mag het zeggen.
Nu de realiteit. Dit weekeinde zag ik de nieuwe kleine Mazda 2 in mijn dorp voor het eerst in het wild. Fris bakje. Aan boord een opgewekt ogend echtpaar, stralend van levenslust. Gezamenlijke leeftijd, voorzichtig geschat: 230. Ik stapte hoofdschuddend in mijn bejaarde oudemannenvolvo en maakte me in staat van diepe overpeinzing uit de voeten.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.