Zoomzoom, uche uche

Mazda 2 by Mazdaspeed
In AutoWeek deze week de eerste rij-impressie van de nieuwe Suzuki Splash, de opvolger van de Wagon R+ die van Suzuki niet meer zo mag heten omdat de naam zo naar bejaarden riekt. Logisch, want die kochten hem. Niet gek: een Wagon R was lekker hoog, compact, betrouwbaar en betaalbaar. De ideale keuze voor de man en vrouw op leeftijd die voor een redelijk bedrag toch comfortabel wilden rijden. 
Omzet is omzet, zou je denken, maar gek genoeg worden ze bij Suzuki helemaal niet vrolijk van hun doelgroep. Sterker nog: Met de Splash hoopt het merk het seniorenbakje van zijn suffige imago te verlossen. Een onzinnig besluit. In de eerste plaats is het pijnlijk voor de vergrijsde klantenkring, waarmee het merk blijkbaar niet graag geassocieerd wil worden - het lijkt me de ondankbaarheid ten top. Verder is de nieuwe doopnaam Splash van een lulligheid die geen twintiger slappe knieën zal bezorgen.

Helaas is de auto-industrie alleen in jongeren geïnteresseerd. Cool is het toverwoord. Hoe jonger de koper, des te hipper het merk. Waar die idiote trend toe leidt, is te zien aan de commercial voor de nieuwe Mazda 2.

De Mazda 2 was tot nu toe een auto voor bedaarde pensionado's, die hun auto behalve voor familiebezoek en de boodschappen vooral gebruikten om met een maximale snelheid van 90 kilometer per uur en twee identieke Batavussen op het fietsenrek hun gewaardeerde bijdrage te leveren aan de verkeershinder. Drenthe, waar ik woon, wordt van de lente tot de late herfst letterlijk overspoeld met dat soort mensen.
Enfin, daar worden ze bij Mazda net zo mies van als de collega's van Suzuki. Je bent zoomzoom of je bent het niet. Dus moet die nieuwe 2 ook vijftigminners uit hun tweedehandsjes lokken. En hoe pakken wij van de marketing dat aan? Met een clipje natuurlijk.

De volledige versie is te zien op http://www.mazda2.com/default/nl-NL, maar ik vat het voor uw en mijn gemak maar even samen. Een knaap van rond de dertig, type jonge God, prepareert zich in zijn hippe vrijgezellenflatje op een avond uit. Hij neemt een douche, ontsmet zijn oksels en gaat er als een speer vandoor met zijn Porsche 9..., sorry, Mazda 2. Hij pikt twee even hippe vrienden op – type Volvo C30 - en lokt een lekker stuk – type Mini Cooper - zijn bolide in, waarna de rat pack volgas koers zet naar een danstent waar die geile Mazda zelfs de uitsmijters van pure opwinding het heen en weer bezorgt.

Wie het gelooft mag het zeggen.

Nu de realiteit. Dit weekeinde zag ik de nieuwe kleine Mazda 2 in mijn dorp voor het eerst in het wild. Fris bakje. Aan boord een opgewekt ogend echtpaar, stralend van levenslust. Gezamenlijke leeftijd, voorzichtig geschat: 230. Ik stapte hoofdschuddend in mijn bejaarde oudemannenvolvo en maakte me in staat van diepe overpeinzing uit de voeten.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.