Zinloos geweld
Indrukwekkend hoor, die nieuwe Mercedes ML 63 AMG. Leuk, dat hij in 5,0 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. En die 510 pk sterke V8 maakt vast een prachtig geluid. Maar waarom zo'n krachtige SUV? Laatst reed ik met de nieuwe ML 500. Een machtige auto, die wat mij betreft al snel zat is. Met zijn 306 pk's maakt 'ie het een nieuwe Volkswagen Golf GTI bijzonder lastig. Meer heb je toch niet nodig? Kijk, dat ze bij AMG of BMW Motorsport een sedan tot het uiterste tunen, da's wat anders. Zo'n E 55 AMG of M5 geeft dezelfde kick als een sportauto en laat nog behoorlijk met zich gooien en smijten. Vergeet dat met zo'n dik 2.000 kilo wegend gevaarte. En zelfs al streel je met je rechtervoet het gaspedaal, dan nog zit je al gauw op een verbruik van 1 op 5, al zal 1 op 4 eerder voorkomen. Dat kan toch niet in deze tijden! Goed, over dat soort zaken hoeven de rijken die zich zo'n dikke SUV kunnen veroorloven, zich geen zorgen te maken. En de ML 63 AMG zal wel weer tot een nog krachtiger Porsche Cayenne Turbo leiden, BMW gaat er natuurlijk weer overheen met een supersterke versie van een volgende generatie X5 en ga zo maar door. Ik geef toe, het is leuk om erover te schrijven, maar voor mij hoeft het niet.

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.