www.audi-youngtimers.nl
Mercedessen worden altijd klassiekers, lijkt het wel. Dat geldt zowel voor de zeldzame gevallen - Gullwing, 190SL, Pagode – als voor de reguliere Benzen, van de W123 E-klasse tot de S-klasses W126 en 140. Als old- en youngtimers krijgen ze, als ze tenminste niet door Sjonnies zijn verpest, een behoorlijk koersvast tweede leven. Hoe komt dat? Merkprestige, dat is een. Twee: omdat ze het verdienen. Omdat het zulke prachtige en goed gebouwde, functionele auto's zijn. Eenvoud adelt.
Je merkt het meteen aan de prijzen, als auto's in de mode raken. Het begon met de W123. Vooral de T-modellen werden populair, ook in alternatieve kringen: wat vroeger Volvo of DS reed, stapte over op een Benz. Daarna was de 124 aan de beurt, waarbij de Kombi net als bij de voorganger hoog scoorde, en begonnen ook de 126's en zelfs 140's licht te hypen. De vraagprijzen stegen de afgelopen jaren fors: vette 126's piekten op hun hoogtepunt iets onder de dertig K. Nu de markt het verzadigingspunt heeft bereikt en een beetje regelaar liever zelf importeert dan anderen de winst te gunnen zie je een dalende lijn, al doet een mooie 560 SEL met weinig kilometers nog altijd ruim boven de twintig. De 500E/ E500: zelfde verhaal – al zal die door z'n relatieve zeldzaamheid altijd een trapje hoger blijven in de prijzenhiërarchie. Wat mij persoonlijk heel goed uitkomt, laat ik eerlijk zijn.
De Benzgevoeligheid van de fijnproever heeft geleid tot een florerend youngtimercircuit. De adressen hoef ik niet te noemen; die kent iedereen.
Ik vroeg me wel eens af waarom dat niet met BMW of Audi was gebeurd. Van Audi dacht ik het te snappen: dat was als topmerk misschien te vers. Maar BMW? Tuurlijk, voor een goeie M3 van de eerste generatie heeft de echte liefhebber fors over. Maar al die prachtige 5- en 7-series uit de jaren tachtig en de vroege jaren negentig, die schitterend klassiek gelijnde E34's en E32's? De prijzen liggen op Dacia-niveau.
Hoewel: Het tij begint te keren. Op internet zie ik de eerste specialisten aan het firmament verschijnen. Zou die BMW-youngtimer-renaissance er dan toch komen? Een 7-serie E32 heb je vergeleken met een '126' nog steeds voor een habbekrats, maar in de prijsstelling van zijn opvolger – ja, 'youngtimer' is een zeer rekbaar begrip geworden – zit een stijgende lijn. Voor zolang het duurt.
Ik zie de fraaiste fotoreportages op het net. Die E38 is een oude favoriet van me, maar ook zijn voorganger mag er best zijn. Wat een heerlijk strakke Duitse ouwelullenbak is dat toch. Die wil ik best op de oprit. Liefst in een ouderwetse kleur. Metallic rood, grijs leer. En al het meterwerk nog op de goede plaats. Smullen. Enfin, laat ik dat vooral niet van de daken schreeuwen. Want elke openbare liefdeshymne op de auto drijft de prijs op. Zo werken die dingen.
Nu nog een Audi-youngtimernetwerk. Het kan niet uitblijven. De Urquattro was al hot. Maar er is zoveel meer. Een 80 S2 en RS2. Een S6 Plus Avant. De eerste A8, een van de fraaiste Duitse sedans aller tijden. Mensenkinderen! www.audi-youngtimers.nl: ik wacht met spanning.
Mensenkinderen! : ik wacht met spanning.
Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.